Skip to main content

Tidak bersyukurkah saya?

Sampai ofis macam biasa,buka pintu bilik bos dan on pc sendiri, sok sek sok sek dengan kawan kat depan sebelum start buat kerja lain.

Lepas tu dah mula mai mood malas nak buat kerja.

Sebenarnya bukan malas tapi mungkin kurang motivasi kot.

15 tahun membuat kerja yang sama, tiada kenaikan pangkat, tiada bonus pencapaian.

Kenaikan gaji 5% setahun – Alhamdulillah.( tak pasti masih kekal selepas ni)

Bonus tahunan 2 bulan – Alhamdulillah. ( tak pasti masih adakah bonus pada tahun ini)

Mungkinkah saya kurang bersyukur menjadikan saya lemah longlai setiap hari untuk melangkah ke pejabat?

Ditambah lagi sekarang ni, kakitangan di jabatan makin bertambah, kerja makin kurang.

Adakah itu bermaksud, saya patut fikir tentang berhenti kerja?

Hmm berhenti kosong je memang tak boleh la , nanti hubungan mesra dengan bank akan bertukar rupa, takut la nak ambik risiko.

Tak ada VSS kah untuk saya yang sungguh-sungguh kurang sifat rajin ni? 

Syarikat tempat saya bekerja sekarang di dalam proses pertukaran  - JENAMA DAN PENGURUSAN.

Begini lah sikap manusia, ada kerja nak berhenti, yang tak ada kerja tu kesana sini mencari kerja.

Comments

  1. chaiyok2 akak! berusaha! jgn malas2...hehehe...

    ReplyDelete
  2. kkdg kalo dah lama bekerja kat satu tempat...
    memang timbul perasaan bosan kan sis...
    mulalah mcm2 bermain dikotak fikiran nie...

    ReplyDelete
  3. Sunah - dah tua agaknya kak aya ni, itu yang slow dan malees je.he he

    ReplyDelete
  4. rasp - betul tu...dah lama sgt pd tpt yang sama, jawatan yg sama.

    ReplyDelete
  5. kdg2 sesuatu kerja yg dah lama kita buat tu akan timbul jua masalah bosan nie... sama juga dgn sy... mmg betul bila terkenang hubungan akrab dgn bank..kena terus kerja la nampaknya huhu

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

MINGGU KE 2 INTERMITTENT FASTING

 Hari ni genap 14 hari Kak Aya buat IF 16:8, makan macam biasa je . Berat pada hari pertama ada lah 82.8 dan hari ni berat 79.9. Alhamdulillah ada perubahan positif. Masalah dengan Kak Aya ni adalah nak konsistent tu, masalah ramai orang lain jugak rasanya, kan? Cuma kali ni kelainan usaha yang Kak Aya lakukan adalah pagi dan petang Kak Aya berjalan kaki, jumlah untuk pagi dan petang tu adalah sejauh 8km setiap hari dengan jumlah langkah sebanyak 10,000 , jumlah kalori yang dibakar adalah 270 kalori dan masa yang diambil adalah sebanyak 2 jam.  Moga makin kuat semangat untuk teruskan usaha.

Pilihan Keluarga Vs Pilihan Sendiri

Pagi tadi, seperti biasa perjalanan ke pejabat ditemani HotFM AM Krew. Riuh rendah mereka melayan panggilan dan sms pendengar yang berkongsi pendapat mengenai tajuk di atas. Ada yang sekadar memberi pandangan, tak kurang yang berkongsi pengalaman mereka berkahwin dengan pilihan keluarga yang akhirnya rumahtangga yang dibina roboh dipertengahan jalan. Tapi ada juga yang seperti di dalam cerita Nora Elena dan Vanilla Coklat  - mula-mula benci tapi lepas tu jatuh cinta! Terkenang kembali ketika saya di kampung sebelum berhijrah mencari rezeki di Kuala Lumpur ini. Dulu sebaik je tamat sekolah memang bersedia la untuk berkahwin , kalau tak dapat sambung belajar, tak dapat kerja kat mana-mana. Saya cukup takut kalau disuruh kahwin dengan pilihan keluarga, biasa la gadis pingitan, mana ada teman lelaki, kalau ibubapa cakap lelaki itu terbaik untuk kita, memang tak ada pilihan lain la jawabnya, terpaksalah terima. Memang ada yang datang melamar melalui mak namun semua lama