Skip to main content

5 Sebab tak bagus makan di meja kerja

Saya akui memang tiap hari saya makan waktu lunch di meja kerja. Turun tapau di Food Court, naik atas makan la kat meja tu sorang-sorang.( **kesian eh, tak ada kawan ke?)


Ni tengah belek-belek Majalah Mingguan Wanita lagi, biasalah mencari bahan untuk entry, harapkan nak fikir sendiri memang tepu, jadi kongsi jelah apa-apa info yang boleh dikongsi.


Keburukan makan dimeja makan:
1. Tidak bersih - mouse pc kita tu ada banyak bakteria! keyboard pun sama!habuk , debu pun banyak!


2. Kurang gerakan - banyakkan berjalan untuk ke kantin atau kafe ( **tapi saya dah berjalan untuk tapau, berjalan untuk ke meja kerja semula, kira bergerak la tu kan?)


3. Kurang bersosial - (**YES! sangat setuju untuk diri sendiri.) 


4. Makan lebih banyak - (** ambik sikit dah la masa beli tu.)


5. Otak tidak berehat - Apabila anda makan di tempat makan, otak anda akan berehat dan dapat menyegarkan minda daripada berterusan berfikir tentang kerja.


( **walaupun saya makan di meja kerja, minda dah stop fikir pasal kerja bila jam 12.30 tengahari kerana itu waktu makan he he...rajin tak saya ni?)



Comments

  1. klu bab mkn mana2 pun boleh.hehe..

    ReplyDelete
  2. puan kutu - sama dengan kak aya, mana2 pun boleh tp kalau di meja sendiri lagi tenang, takde sapa kacau.

    ReplyDelete
  3. puan zai - kak aya memang rajin hu hu

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

MINGGU KE 2 INTERMITTENT FASTING

 Hari ni genap 14 hari Kak Aya buat IF 16:8, makan macam biasa je . Berat pada hari pertama ada lah 82.8 dan hari ni berat 79.9. Alhamdulillah ada perubahan positif. Masalah dengan Kak Aya ni adalah nak konsistent tu, masalah ramai orang lain jugak rasanya, kan? Cuma kali ni kelainan usaha yang Kak Aya lakukan adalah pagi dan petang Kak Aya berjalan kaki, jumlah untuk pagi dan petang tu adalah sejauh 8km setiap hari dengan jumlah langkah sebanyak 10,000 , jumlah kalori yang dibakar adalah 270 kalori dan masa yang diambil adalah sebanyak 2 jam.  Moga makin kuat semangat untuk teruskan usaha.

Pilihan Keluarga Vs Pilihan Sendiri

Pagi tadi, seperti biasa perjalanan ke pejabat ditemani HotFM AM Krew. Riuh rendah mereka melayan panggilan dan sms pendengar yang berkongsi pendapat mengenai tajuk di atas. Ada yang sekadar memberi pandangan, tak kurang yang berkongsi pengalaman mereka berkahwin dengan pilihan keluarga yang akhirnya rumahtangga yang dibina roboh dipertengahan jalan. Tapi ada juga yang seperti di dalam cerita Nora Elena dan Vanilla Coklat  - mula-mula benci tapi lepas tu jatuh cinta! Terkenang kembali ketika saya di kampung sebelum berhijrah mencari rezeki di Kuala Lumpur ini. Dulu sebaik je tamat sekolah memang bersedia la untuk berkahwin , kalau tak dapat sambung belajar, tak dapat kerja kat mana-mana. Saya cukup takut kalau disuruh kahwin dengan pilihan keluarga, biasa la gadis pingitan, mana ada teman lelaki, kalau ibubapa cakap lelaki itu terbaik untuk kita, memang tak ada pilihan lain la jawabnya, terpaksalah terima. Memang ada yang datang melamar melalui mak namun semua lama