Obesiti boleh sebabkan buta

Info ini saya perolehi dari MAJALAH MIDI, ngeri jugak membayangkannya, apatah lagi sendiri sedang menghadapi masalah obesiti.

2 doktor mata daripada Goldschlger Eye Insititute Sheba Medical Centre, Prof Michael Belkin dan Dr Zohar Habot-Winner mengkaji lebih daripada 20 penelitian yang melibatkan pesakit di seluruh dunia.

Mereka mendapati terdapat hubungan yang sangat kuat antara obesiti dan berkembangnya empat masalah mata yang menyebabkan kebutaan, penurunan penglihatan kerena usia, katarak, glaucoma dan diabetic retinopathy.

Menurut doktor Prof Belkin, mereka dengan BMI tinggi atau obesiti mempunyai risiko masalah mata yang lebih tinggi dan keempat-empat masalah mata akan lebih cepat berkembang pada mereka yang obesiti.

***Hmmm saya dapat rasakan saya seperti menghadapi masalah rabun dekat sekarang ni, adakah kerana obesiti, usia atau banyak mengadap komputer.

***Kawan-kawan semua ada menghadapi masalah rabun dekat macam saya tak?

Comments

  1. bonda saya ada rabun dekat, sbb usia kot?atau sbb dia menjahit agaknya.saya risau gak ni kak aya..mengadap lappy nnt saya lak rabun dekat

    ReplyDelete
  2. ada... empat mata lah nie kakaya...

    ReplyDelete
  3. LM - itulah pasal, masa byk habis depan PC, siang kat ofis, malam untuk blog pulak kat rumah.

    Puan Zai - kalau dah memang 4 mata, tak risau sgt, lagi pun puan zai ni slim je orang nya.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Sesekali ..

Rindu seorang ibu