Skip to main content

7 perkara tidak perlu diubah



Selalunya orang menunggu kedatangan tahun baru untuk berubah termasuklah yang tukang taip entry ni, asal datang tahun baru je mulalah pasang niat nak itu, nak ini...dipenghujung ceritanya tetap sama , tak berubah barang seinci pun...itu mengenai saya sendiri la.

Bagus, semua perubahan yang baik digalakkan, berhijrah la daripada 0 menjadi 1, sekurangnya.

Tetapi dalam seronok nak berubah tu, jangan dilupakan 7 perkara yang tidak boleh diubah.

  1. Jantina – kalau diubah sekali pun spiritual tetap sama seperti jantina ketika dilahirkan.
  2. Ibubapa – tiada apa yang boleh membenarkan kita untuk menderhaka kepada mereka berdua.
  3. Hari Kelahiran  - 28/11  kekal sampai bila-bila , boleh sediakan hadiah tak lama lagi dah….
  4. Bentuk fizikal – rambut kerinting, rambut lurus, hidung tidak mancung, hidung mancung, kulit gelap,.kulit cerah
  5. Masa lalu – andainya masa lalu kita sangatlah tak lalu untuk dikenang, hmm boleh je jadikan pengajaran untuk meneruskan kehidupan di masa depan.
  6. Kedudukan dalam keluarga – macam saya anak pertama, sampai mati pun tak kanmenjadi anak bongsu
  7. Bangsa

Kalau nak berubah untuk perkara yang baik dan digalakkan, boleh ikut tips ini:
  1. mulakan perubahan secara perlahan , tak perlu mendadak,
  2. usah bertangguh untuk berubah, kalau sudah ada keinginan
  3. Berubah untuk perkara dan niat yang betul..ada tak mau korner-korner tau!
  4. Istiqomah , biar usaha untuk berubah dan mengekal perubahan itu secara berterusan

Hmm apa yang saya nak sangat ubah dalam hidup saya? Banyak……tak perlu diwar-warkan kerana tidak tau bila boleh melakukan perubahan untuk itu semua.

Comments

  1. salam Aya...klu blh diputar kembali masa,nk ubah macam2..hikhik
    Eh!atie tag Aya join GA nie..

    http://azatiesayang-contest.blogspot.com/2011/10/25-things-random-giveaway-by.html

    ReplyDelete
  2. Atie - ok nanti saya tengok ye

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

MINGGU KE 2 INTERMITTENT FASTING

 Hari ni genap 14 hari Kak Aya buat IF 16:8, makan macam biasa je . Berat pada hari pertama ada lah 82.8 dan hari ni berat 79.9. Alhamdulillah ada perubahan positif. Masalah dengan Kak Aya ni adalah nak konsistent tu, masalah ramai orang lain jugak rasanya, kan? Cuma kali ni kelainan usaha yang Kak Aya lakukan adalah pagi dan petang Kak Aya berjalan kaki, jumlah untuk pagi dan petang tu adalah sejauh 8km setiap hari dengan jumlah langkah sebanyak 10,000 , jumlah kalori yang dibakar adalah 270 kalori dan masa yang diambil adalah sebanyak 2 jam.  Moga makin kuat semangat untuk teruskan usaha.

Pilihan Keluarga Vs Pilihan Sendiri

Pagi tadi, seperti biasa perjalanan ke pejabat ditemani HotFM AM Krew. Riuh rendah mereka melayan panggilan dan sms pendengar yang berkongsi pendapat mengenai tajuk di atas. Ada yang sekadar memberi pandangan, tak kurang yang berkongsi pengalaman mereka berkahwin dengan pilihan keluarga yang akhirnya rumahtangga yang dibina roboh dipertengahan jalan. Tapi ada juga yang seperti di dalam cerita Nora Elena dan Vanilla Coklat  - mula-mula benci tapi lepas tu jatuh cinta! Terkenang kembali ketika saya di kampung sebelum berhijrah mencari rezeki di Kuala Lumpur ini. Dulu sebaik je tamat sekolah memang bersedia la untuk berkahwin , kalau tak dapat sambung belajar, tak dapat kerja kat mana-mana. Saya cukup takut kalau disuruh kahwin dengan pilihan keluarga, biasa la gadis pingitan, mana ada teman lelaki, kalau ibubapa cakap lelaki itu terbaik untuk kita, memang tak ada pilihan lain la jawabnya, terpaksalah terima. Memang ada yang datang melamar melalui mak namun semua lama