Skip to main content

Nasi beriani..mengujakan!

Teruja dengan nasi beriani? hmm pantang dengar makanan ye, terus teruja !


Sebenarnya tengah hari ni Madam kat ofis tu nak belanja semua staff jabatan saya makan nasi beriani, tapau dari restoran.


Yang jadi teruja adalah madam tu bukannya selalu nak belanja khas untuk saya dan seorang lagi sahabat dan hari ni beliau belanja dengan niat sempena menyambut kedatangan Ramadhan. . Kami berdua je Muslim di dalam jabatan saya yang seramai 20 orang tu.


Madam selalu belanja makan kat luar tapi kami berdua jarang mengikuti kerana mereka selalunya mengambil masa untuk memilih tempat yang halal,jadi daripada menyusahkan mereka daripada terkial-kial baiklah kami duduk diam-diam kat ofis, tapau je sendiri dari foodcourt.


Semalam terdengar madam bercakap dengan salah seorang staff atasan jabatan saya, dia nak jadikan acara belanja sebelum Ramadhan ni satu rutin tahunan.Plan asal beliau nak belanja nasi lemak, tak tau kenapa tiba-tiba bertukar jadi nasi beriani pulak Hmmm boleh la , nasi lemak atau nasi beriani , sama je yang penting keikhlasan beliau nak belanja kami. Dan itu daripada tempat halal!


Madam memang macam tu, dia tak pernah nak sampaikan terus niat hati dia kepada kami, mesti melalui bos-bos bawahan beliau. Mungkin itu cara beliau ,tapi ianya seolah membina jurang antara beliau dan staff paling bawah. Kalau antara beliau dan staf-staff atasan memang nampak seiring je.Biasalah kann...


Termakasih ye bos belanja saya hari ni! 

Comments

  1. sedapnya nasi beriani....
    baik boss akak... kiraorg nya boss kedekut..hehehe..nasi lemak pun xpenah belanja...

    ReplyDelete
  2. nasi beriyani? wah! feberet saya kak oii..

    ReplyDelete
  3. madam itu seorang china kah?

    ReplyDelete
  4. zura - ye, boleh dikatakan baik la jugak.

    farah & princess solehah - sedap, memang sedap!

    kak kasih - yesss....

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

MINGGU KE 2 INTERMITTENT FASTING

 Hari ni genap 14 hari Kak Aya buat IF 16:8, makan macam biasa je . Berat pada hari pertama ada lah 82.8 dan hari ni berat 79.9. Alhamdulillah ada perubahan positif. Masalah dengan Kak Aya ni adalah nak konsistent tu, masalah ramai orang lain jugak rasanya, kan? Cuma kali ni kelainan usaha yang Kak Aya lakukan adalah pagi dan petang Kak Aya berjalan kaki, jumlah untuk pagi dan petang tu adalah sejauh 8km setiap hari dengan jumlah langkah sebanyak 10,000 , jumlah kalori yang dibakar adalah 270 kalori dan masa yang diambil adalah sebanyak 2 jam.  Moga makin kuat semangat untuk teruskan usaha.

Pilihan Keluarga Vs Pilihan Sendiri

Pagi tadi, seperti biasa perjalanan ke pejabat ditemani HotFM AM Krew. Riuh rendah mereka melayan panggilan dan sms pendengar yang berkongsi pendapat mengenai tajuk di atas. Ada yang sekadar memberi pandangan, tak kurang yang berkongsi pengalaman mereka berkahwin dengan pilihan keluarga yang akhirnya rumahtangga yang dibina roboh dipertengahan jalan. Tapi ada juga yang seperti di dalam cerita Nora Elena dan Vanilla Coklat  - mula-mula benci tapi lepas tu jatuh cinta! Terkenang kembali ketika saya di kampung sebelum berhijrah mencari rezeki di Kuala Lumpur ini. Dulu sebaik je tamat sekolah memang bersedia la untuk berkahwin , kalau tak dapat sambung belajar, tak dapat kerja kat mana-mana. Saya cukup takut kalau disuruh kahwin dengan pilihan keluarga, biasa la gadis pingitan, mana ada teman lelaki, kalau ibubapa cakap lelaki itu terbaik untuk kita, memang tak ada pilihan lain la jawabnya, terpaksalah terima. Memang ada yang datang melamar melalui mak namun semua lama