Kawal Emosi Dengan Terapi Al Quran

Membaca novel memang boleh dianggap sebagai satu terapi kala kebosanan tetapi membaca Al Quran boleh dijadikan pelbagai terapi, salah satu adalah terapi emosi.Kitab Al Quran yang tidak tolok bandingnya yang penuh dengan nikmat dan hikmah. Subhanallah!

Baca Al Quran mesti sebaik-baiknya mengikut tajwid, nafas tidak boleh terputus-putus ketika membacanya.

Kita wajib tau tentang dengung, panjang pendek, jelas daripada segi sebutan makhrajnya.

Faedah dan kesan membaca Al Quran dengan pola nafas yang teratur dan tajwid yang betul boleh menghasilkan kekuatan pada spritual dan fizikal jasal si pembaca bagi menolak penyakit seperti ketidakstabilan emosi, kemurungan, tekanan perasaan, gangguan syaitan, terkena sihir dan jugak penyakit  yang lain seperti sakit jantung, darah tinggi, migrain dan lain-lain.

Cubalah kita ikuti kaedah di bawah ini sebagai terapi kepada masalah emosi , resah, takut, tekanan atau pun marah.

1. Bacalah istighfar. Kemudian tarik nafas dalam-dalam secara perhalah-lahan hingga memenuhi rongga dada dan perut, seolah menyedut istghfar tersebut. Kemudian hembus perlahan-lahan samada melalui mulut atau lubang hidung sambil berniat mengeluarkan segala tekanan emosi, resah atau marah yang dialami.

2. Ulang langkah di atas sebanyak 3 kali sambil berazam untuk bertindak dan berbuat lebih baik mulai sekarang tanpa menangguh-nangguh niat baik tersebut.

3. Buat pengukuran pada emosi negatif tersebut daripada 100% tekanan atau ketegangan yang wujud pada peringkat awal.  Kita akan rasa berkurangan dan menjadi lebih tenang. Biasanya akan berkurang hingga 50%. 

4. Sekiranya masih ada saki baki emosi negatif, berwuduk dan berdoa lah, ' Ya Allah!, Ya Rahim! Ya Rahim!, Ya Latif!.  Kemudian tarik nafas dalam-dalam dan hembus keluar segala emosi negatif tersebut.

5. Teruskan amalan membaca Al Quran dengan memabca Al Quran dengan menjaga pola nafas dan tajwid yang betul setiap hari. Sekurang-kurangnya baca la tujuh ayat. Insyaallah penyakit akan berkurangan dan ketenangan kian bercambah.

Semoga bermanfaat untuk kita bersama .

Petikan daripada MAJALAH SOLUSI.

Comments

Popular posts from this blog

Sesekali ..

Rindu seorang ibu