Skip to main content

Novel Seharum Kasih|Aina Emir

Novel ni dah lama jugak la cuma baru je baca...kadang-kadang kalau banyak sangat novel depan mata, tak tau nak mulakan yang mana dulu.

Pertama kali tengok kulit novel ni, hati dah berkenan, warnanya begitu mendamaikan.


Kisah cinta antara Rasya dan Reeza.. 

Kehidupan lalu Rasya yang banyak memainkan peranan cerita ni jadi panjang.

Dia adalah datang daripada keluarga yang bercerai, dia jadi takut dengan perpisahan, tak percayakan pasangan sendiri tetapi lebih mudah percaya cakap orang luar, dia selalu buat keputusan tanpa fikir panjang lepas tu dia akan berpatah balik. Tapi akhirnya dia bahagia la dengan Reeza cuma jalan untuk bertemu bahagia tu je yang sangat berliku .

Saya suka semua novel tulisa Aina Emir, tak terlalu tebal, tak juga nipis, jalan cerita pun tak terlalu klise dan tak la terlalu pelik.

Dalam novel ni, saya suka sangat part kat kampung Gajah tu sebab opah Rasya ni bercakap dalam loghat Perak..saya rasa best je sebab saya ni tak pandai pun nak bercakap dalam loghat Perak .

Pengajaran daripada novel ni, kita kena fikir panjang kalau nak buat apa-apa keputusan ( padahal tuan blog ni pun suka buat keputusan ikut hati je). Kalau ada apa-apa perselisihan faham, apa je masalah dengan pasangan kita kena berani bersemuka dan berterus terang. Kalau tidak, jadi la macam Reeza dan Rasya ni . Lagi satu, kalau dah jodoh tu telah ditetapkan antara kita dan dia, lari la sampai ke mana sekali pun, akhirnya berjumpa semula.

Tahniah untuk Aina Emir.


Comments

Popular posts from this blog

MINGGU KE 2 INTERMITTENT FASTING

 Hari ni genap 14 hari Kak Aya buat IF 16:8, makan macam biasa je . Berat pada hari pertama ada lah 82.8 dan hari ni berat 79.9. Alhamdulillah ada perubahan positif. Masalah dengan Kak Aya ni adalah nak konsistent tu, masalah ramai orang lain jugak rasanya, kan? Cuma kali ni kelainan usaha yang Kak Aya lakukan adalah pagi dan petang Kak Aya berjalan kaki, jumlah untuk pagi dan petang tu adalah sejauh 8km setiap hari dengan jumlah langkah sebanyak 10,000 , jumlah kalori yang dibakar adalah 270 kalori dan masa yang diambil adalah sebanyak 2 jam.  Moga makin kuat semangat untuk teruskan usaha.

Pilihan Keluarga Vs Pilihan Sendiri

Pagi tadi, seperti biasa perjalanan ke pejabat ditemani HotFM AM Krew. Riuh rendah mereka melayan panggilan dan sms pendengar yang berkongsi pendapat mengenai tajuk di atas. Ada yang sekadar memberi pandangan, tak kurang yang berkongsi pengalaman mereka berkahwin dengan pilihan keluarga yang akhirnya rumahtangga yang dibina roboh dipertengahan jalan. Tapi ada juga yang seperti di dalam cerita Nora Elena dan Vanilla Coklat  - mula-mula benci tapi lepas tu jatuh cinta! Terkenang kembali ketika saya di kampung sebelum berhijrah mencari rezeki di Kuala Lumpur ini. Dulu sebaik je tamat sekolah memang bersedia la untuk berkahwin , kalau tak dapat sambung belajar, tak dapat kerja kat mana-mana. Saya cukup takut kalau disuruh kahwin dengan pilihan keluarga, biasa la gadis pingitan, mana ada teman lelaki, kalau ibubapa cakap lelaki itu terbaik untuk kita, memang tak ada pilihan lain la jawabnya, terpaksalah terima. Memang ada yang datang melamar melalui mak namun semua lama