Skip to main content

Review Novel Asam Pedas Untuk Dia|Nureen Mirza


Ini adalah novel pertama yang berjaya saya habiskan dengan baik semenjak saya mengandung ni....sebelum ni memang tak boleh langsung nak belek novel, nak termuntah terloya semua ada.

Bila saya tak update apa-apa tentang novel, UV blog ini memang ketara menurun dan tiada BE pun yang sangkut...

Oleh kerana blog ini turut memberikan saya sedikit hasil pendapatan walaupun taklah sehingga mampu membayar bil Unifi, saya tetap perlu komited untuk menulis tetapi semenjak 2 menjak ni memang menulis ikut mood dan perasaan je...orang kata menulis asal boleh je, takat ada entry untuk dipublish pun dah kira ok.

Novel ni saya baca semalam, di pejabat , waktu rehat 2 jam...bersambung semula selepas waktu kerja.

Kalau nak kata ada kelainan sangat tu tidaklah tetapi masih boleh dipuji kerana selepas beberapa bulan tidak membaca novel, saya rasa novel ni boleh menjadi 'pemanas' untuk saya kembali gilakan novel.

Mengisahkan Ainin Sofiya, seorang balu beranak satu, masih muda bergetah, kematian suami , terpaksa meneruskan kelangsungan hidup dengan menjual nasi lemak dan kuih muih. Oleh kerana pendapatan tidak dapat menampung kehidupan beliau bersama anak, mak dan seorang adik, beliau memohon kerja sebagai pembantu rumah di sebuah orang kaya yang terletak tidak jauh dari tempat tinggal Ainin.

Aaaa di rumah ni la cerita-cerita best bermula....ada hero dalam rumah tu..terjadi la perkahwinan rahsia, hero tu dah ada awek sebenarnya...jadi boleh agak kan jalan cerita dan pengakhirannya macam mana.

Kalau nak tau, apa kesudahannya boleh beli dan baca.

Tahniah untuk penulis ni, penulis baru kot sebab macam tak pernah dengar namanya sebelum ni atau saya yang ketinggalan..memang agak ketinggalan pun sekarang ni , dalam masa hampir 5 bulan tak membaca, ntah berapa novel yang saya terlepas di pasaran. Tak apalah, itu pun mungkin ada kebaikan untuk saya.

Selama Membaca!


Comments

  1. rine pun dh lama giler xbaca novel..byk giler novel yg blm khatam..bli pun dh lama..mood kelaut..huhu

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

MINGGU KE 2 INTERMITTENT FASTING

 Hari ni genap 14 hari Kak Aya buat IF 16:8, makan macam biasa je . Berat pada hari pertama ada lah 82.8 dan hari ni berat 79.9. Alhamdulillah ada perubahan positif. Masalah dengan Kak Aya ni adalah nak konsistent tu, masalah ramai orang lain jugak rasanya, kan? Cuma kali ni kelainan usaha yang Kak Aya lakukan adalah pagi dan petang Kak Aya berjalan kaki, jumlah untuk pagi dan petang tu adalah sejauh 8km setiap hari dengan jumlah langkah sebanyak 10,000 , jumlah kalori yang dibakar adalah 270 kalori dan masa yang diambil adalah sebanyak 2 jam.  Moga makin kuat semangat untuk teruskan usaha.

Pilihan Keluarga Vs Pilihan Sendiri

Pagi tadi, seperti biasa perjalanan ke pejabat ditemani HotFM AM Krew. Riuh rendah mereka melayan panggilan dan sms pendengar yang berkongsi pendapat mengenai tajuk di atas. Ada yang sekadar memberi pandangan, tak kurang yang berkongsi pengalaman mereka berkahwin dengan pilihan keluarga yang akhirnya rumahtangga yang dibina roboh dipertengahan jalan. Tapi ada juga yang seperti di dalam cerita Nora Elena dan Vanilla Coklat  - mula-mula benci tapi lepas tu jatuh cinta! Terkenang kembali ketika saya di kampung sebelum berhijrah mencari rezeki di Kuala Lumpur ini. Dulu sebaik je tamat sekolah memang bersedia la untuk berkahwin , kalau tak dapat sambung belajar, tak dapat kerja kat mana-mana. Saya cukup takut kalau disuruh kahwin dengan pilihan keluarga, biasa la gadis pingitan, mana ada teman lelaki, kalau ibubapa cakap lelaki itu terbaik untuk kita, memang tak ada pilihan lain la jawabnya, terpaksalah terima. Memang ada yang datang melamar melalui mak namun semua lama