Rancangan 999 TV3

Assalamualaikum

Tengah lunch ek? Kita kat sini dah sendawa Alhamdulillah.

Hari ni bawa bekal Makaroni Goreng, sarapan dan lunch menu yang sama, dasar pemalas nak masak 2,3 jenis ..nak makan perut sendiri je, apa je pun boleh.

Malam tadi lepas makan malam bersama Zahra, owh makan malam tadi menu ayam masak lemak cili api dan ada sikit sambal tempoyak..2 pinggan youuu.

Lepas makan malam tu, kami berdua tengok TV..walaupun hari ni budak tu periksa, malas nak belek buku , budak tadika je pun malas nak paksa paksa beria..hari ni dapat jawab Alhamdulillah, tak dapat jawab sendiri bersalah la.

Tengok Buletin Utama mula mula tu..bersambung pulak dengan menonton 999, memang tiap minggu Kak Aya suka tengok 999, Zahra tak faham apehal mama dia suka sangat tengok rancangan ni.

Tak boleh nak hadam betul rasanya bila tengok keadaan satu restoran di Pulau Pinang yang diserbu pihak berkuasa. Aduiii kotornya dalam kawasan dapur depa tu.

Rasanya patut tutup aja terus restoran yang kotor macam tu.

Patutnya sebagai pemberi khidmat penyediaan makanan, kebersihan tu perkara paling utama , macam tak logik la kalau tak ambik endah tentang kebersihan terutama kawasan tempat memasak. Depa tu pun pernah pergi kursus sebelum buka restoran kan, memang dah tau awal awal la tentang hal ni tapi kenapa la terjadi situasi seperti yang ditunjukkan di dalam TV tu.

Kembang tekak tengok papan pemotong tu hitam berdaki, penguatkuasa tu siap kikis kotoran pada papan tu.

Lepas tu periuk berisi sup tu betul-betul bawah saluran paip yang kotor dan kepala paip tu alahai sabar je la , kotor gila.

Stok ais ketul pulak di letak di dalam tandas.

Gelas gelas yang dah dibersihkan di susun telangkup atas Para yang sangat kotor.

Mari la kita boikot kedai yang tidak meletakkan kebersihan sebagai perkara utama, walaupun itu kedai orang Islam tetapi kebersihan itu melambangkan tahap keimanan kita. Bukan bermaksud kita boleh pergi makan kedai bukan Islam yang bersih tapi boikot kedai Islam yang bersih.

Mengikut Imam Muda Azhar yang saban bulan datang mengajar di surau ofis Kak Aya, pemilihan tempat untuk makan sangat perlu teliti, bukan sekadar kedai itu pemiliknya Islam tapi lebih banyak lagi kena tengok dari segi keberishan kedai, cara pembersihan bahan masakan, cara pemakaian pekerja dan cara masakan..Makanan tu semua pun tau kan, akan jadi darah daging kita.

Atas sebab tu la, lagi senang kalau kita memasak sendiri, cuma sesekali ada la kita nak makan kat luar, pastikan kedai yang kita akan pilih tu kedai yang memenuhi kriteria yang digariskan oleh Islam.

Bersih segalanya.

Insyaallah sama sama la kita saling menjaga kebersihan sebab Islam tu sendiri menekankan kebersihan.

Ok terima kasih le sudi baca sampai ayat last.



0 comments :

Post a comment