Diet Pesakit Kegagalan Buah Pinggang

Assalamualaikum

Mula-mula nak update tentang pemenang contest baru-baru ni...hadiah semua dah diposkan beberapa hari lepas, dah ada yang selamat terima..kepada yang belum terima harap bersabar ye. Insyaallah sikit hari lagi sampai la tu.

Sekarang kerja sampingan Kak Aya bila Zahra dah tidur ialah "menggoogle" tentang pesakit buah pinggang.

Banyak jugak maklumat yang dapat digali.

Kalau ada follower Kak Aya yang ada info tentang pesakit buah pinggang dari segi penjagaan makanan, kesihatan, dialisis, rawatan alternatif, harap dapatlah kongsi ye.

Kalau malas nak komen kat bawah ni, boleh la emailkan kepada rohayayusof73@gmail.com

Terimakasih didahulukan.

Mengenai diet untuk pesakit buah pinggang ni,rasa macam agak susah sikit sebab tak dapat penjelasan yang tepat daripada doktor.

Bukan la nak kondem ke apa tapi kenyataannya macam tu la, hari terakhir masa nak keluar wad, Kak Aya ada bagitau doktor nak jumpa dia sebelum discharge, doktor cakap tunggu dia free dia akan datang ke katil...sampai sudah tak datang.

Memang kena ada inisiatif untuk bertanya dan cari dalam internet..setakat ni makcik Kak Aya memang tidak begitu berselera mungkin masih terkejut dengan keadaan sekarang tapi berbanding mula-mula hari tu selera sekarang agak ok.

Mungkin perlu ambil masa untuk kembali berselera seperti sebelum ni.

Kak Aya ada jumpa ni di blog NUDA, Kak Aya rasa ini sangat berguna dan boleh dijadikan panduan kepada makcik dan orang lain jugak.

Terima kasih ye Nuda,  Kak Aya mohon untuk share di sini.

"Apabila dah memulakan hemodialisis, ada beberapa perkara yang perlu dititikberat terutamanya pemakanan dan ubat-ubatan. 

Sekadar untuk perkongsian, saya nak ceritalah apa yang diberitahu oleh doktor dan nurse. 

1) Perlu kawal pemakanan yang mengandungi tinggi kalium (potassium) dan phosphate. Antara makanan yang tinggi potassium & phosphate ialah tomato, potato, buah-buahan berwarna kuning (mangga, oren, durian, pisang), sayur-sayur hijau, seafood. Nampak macam makanan sihat kan? Baik untuk orang sihat, tidak untuk pesakit buah pinggang. Saya juga diajar agar merendam sayur hijau barang 3 jam untuk menyingkirkan potassium daripada sayur tu. Kiranya saya makan fiber jelah.. Yelah, kalau tak makan fiber karang sembelit pulak. 

2) Pengambilan protein boleh macam biasa asalkan dari sumber yang segar bukan processed food (such as nuggets, burger, makanan dalam tin-sardin, baked bean). 
 Protein masih penting untuk menjalankan fungsinya misalnya untuk pembinaan otot dan hemoglobin. 

3) Oleh sebab saya ni ada hypertension, makanan tinggi garam, ber-MSG, kicap (makanan ruji ni.. huhuhuh), sos, mi segera, jajan memang kena elak la.. Ubat hypertension makan macam biasa kecuali kalau dekat sangat dengan masa dialisis. Misalnya selalu makan ubat pagi dan petang, tapi ada dialisis waktu pagi. Jangan makan ubat pagi sebelum dialisis tu. Selepas takpe. Sebabnya, tekanan darah boleh turun mendadak masa hemodialisis. Dah rasa dah ni.. Hypotension namanya. Tetiba rasa tak cukup oksigen, nak muntah, kebas, tak selesa, pening. Biasanya diorang suruh saya goyangkan kaki dan kalau teruk sangat diorang bagi saya oksigen. Orang dah biasa tekanan darah tinggi tak apa-apa, tetiba bila tekanan darah turun jadi 100/60 dah rasa macam nazak je. Hehehehe.

 4) Doktor juga pesan untuk jalan-jalan barang 30 minit setiap petang atau berbasikal. 

 5) Pengambilan air perlu dikawal. Kalau ikutkan sehari cuma boleh minum lebih kurang 500 mL air je. Yang ni susah nak ikut sebab saya cepat dahaga dan suka minum air. Bila tak boleh minum air saya mula stress. Tapi oleh sebab saya masih boleh kencing banyak, diorang bagi saya minum banyak sikit. Heheheh. Perlu berhati-hati juga dengan air tersembunyi seperti dalam buah-buahan dan makanan seperti bubur, puding dan jeli. 

6) Pengambilan makanan berminyak dan berlemak pun perlu dikawal sebab kalau berlebihan boleh menyumbat salur darah.. Ni diorang yang cakap.

 7) Pengambilan kalsium juga penting. Biasanya pil kalsium karbonat dikunyah bersama makanan untuk mengikat fosfat dan mengeluarkannya melalui proses penyahtinjaan. Chewah... ilmiah gile bunyinya. Ada sorang TA kat pusat dialisis tu kata, kalau tak amik pil kalsium nanti saya jadi makin pendek. Erk! Fosfat berlebihan boleh menyebabkan masalah pada sendi dan tulang. Walaupun begitu, sumber tenusu tak boleh walaupun kaya kalsium. "

Ok, ini info sangat berguna , terimakasih banyak-banyak NUDA..ada sesiapa yang nak share boleh share di ruangan komen atau pun emel kepada rohayayusof73@gmail.com

Comments

Popular posts from this blog

Sesekali ..

Rindu seorang ibu