Review Novel Ya Maulana|Hana Ilhami


Ada tak yang dah baca novel ni?

Saya dah pun selamat habiskan bacaan novel ni minggu lepas.

Secara ringkasnya, komen saya adalah cerita novel ini sangat BEST!

Padat dengan panduan hidup, nasihat dan pengajaran terutama tentang asas kehidupan seorang muslim&muslimah.

Mula-mula tengok pada tajuk tu macam cerita agama yang tak menarik ..tapi bila mula baca muka surat pertama dah boleh rasa tarikan dan keistimewaan novel ni.

Tahniah la untuk penulis novel ni, Hana Ilhami.

Saya suka dengan nama heroin novel ni, Adra Lyana...kalau jumpa nama ni sebelum bersalinkan Zahra, saya pilih nama ni untuk Zahra.

Ada part-part dalam novel ni yang memberi pengajaran secara peribadi kepada saya . Ada panduan untuk kita membuat sesuatu keputusan, melalui istikaroh dan mesyuarat bukan membabi buta je.

Kalau nak tau apa kisahnya di dalam novel ni, baik beli sekarang, nanti habis , sendiri yang menyesal.

Sinopsis:

Mengisahkan Pulau Sayak yang menjadi tumpuan utama di dalam novel ni, tempat pertemuan Adra dan Iqbal. Di sini la kisahnya bermula.

Ini saya copy paste daripada Karyaseni.
Maulana IqbalDunianya hanya Darul Ulum At-Taufiqiyah. Al-Quran yang penuh di dalam dada menjadi modal buat pembimbing bakal-bakal hafiz. Hasil tarbiah madrasah, maka lahirlah seorang maulana di Kampung Pulau Sayak.
adra liyana, maksudnya si perawan cantik yang lemah lembut. Tetapi sayang, watak tidak secantik namanya. Si anak Tan Sri berambut karat, bermini skrit masuk kampung dengan sebuah agenda, untuk memindahkan Darul Ulum dan membina hotel resort di atasnya.  Baginya, Maulana Iqbal tidak ubah seperti seorang ustazGothic yang poyo! Dengan berjubah dan berserban bagai.
“Cik Rariru nak jumpa saya?” – maulana Iqbal
 “Ustaz! Kut ya pun tak suka I pakai macam ni, tak perlulah ejek nama I, okey? Nama I Rara, bukan Rariru!” – Adra liyana
“Cik Adra tolong pakai pakaian yang sopan dan menutup aurat. Maklumlah, sini tempat budak-budak menghafal Quran. Dan cik kena pakai tudung sekali.” – maulana Iqbal
 Setelah rencana untuk memindahkan Darul Ulum tidak berhasil, Adra nekad untuk mengugut Si Maulana. Rencana jahat mula diatur…
“Tolong I! Dia... dia... cuba buat benda tak baik kepada I...” – Adra liyana
“Allahuakbar! Demi Allah! Saya tak buat kerja terkutuk ni.” – maulana iqbal
“Sama ada Iqbal tinggalkan kampung ni atau dia bertanggungjawab atas apa yang dia dah buat. Iqbal kena kahwin dengan perempuan ni.” – Imam Hussin
p/s:Suspens tak baca sinopsis di atas? bacalah, memang tak rugi..ada part-part romantis antara suami isteri yang tidak keterlaluan, ayat-ayat memikat maulana yang sungguh moden hi hi...

Comments

Popular posts from this blog

Sesekali ..

Rindu seorang ibu