Senaman Untuk Menaikkan Uri

Tadi jalan-jalan ke blog INI, jumpa la satu bentuk senaman yang boleh menaikkan uri.
Lakukan senaman ini 2 kali sehari, sewaktu bangun tidur dan sebelum tidur.

CARA : Baring atas katil dengan kaki diangkat ke atas, jika tidak mampu mengangkat kaki, cuba sandarkan ke dinding. Maksudnya kita baring dalam bentuk ‘L’ iaitu kaki disandarkan ke dinding agar tidak jatuh. Baring dalam keadaan begini selama mana yang mampu lakukan. Paling penting, jangan memaksa diri sendiri.

Teknik pernafasan : Tarik nafas perlahan-perlahan, sedalam yang mungkin mengikut kemampuan (waktu tarik nafas, pastikan kaki diangkat atas dan disandarkan ke dinding).

Cara menarik nafas juga penting, iatu dengan menggunakan perut dan bukan hidung. Lepaskan nafas secara perlahan-lahan, dalam jangakamasa yang sama (lebih kurang sama ketika menahan nafas). Buat senaman dalam 10~15 kali untuk satu sesi senaman.

Selain daripada senaman, cuba berinteraksi dengan bayi dalam kandungan. Pujuk bayi agak pusing ke bawah dan uri biasanya akan naik ke atas mengikut pergerakan bayi. Sujud yang agak lama juga dapat membantu menaikkan uri, kerana kedudukan sujud itu sendiri dapat memperbaiki kedudukan rahim ke tempat asal, insya Allah.

Sama-sama kita berusaha dan berdoa kepada Allah semoga dipermudahkan segalanya.

Comments

Popular posts from this blog

Sesekali ..

Rindu seorang ibu