Minggu Ke 19 Kehamilan Ku

Baru saja balik daripada klinik ibu mengandung.

Berat = 74.1 kg - turun 1.1 kg berbanding sebulan yang lepas, gara-gara takut gula dalam darah naik, saya agak mengawal pemakanan, sudahnya kena ceramah free oleh nurse, ok ok memang salah saya, mulai hari ni saya lebih menjaga pemakanan dengan lebiiihhh baik lagi.

Mula-mula masa ambil darah di jari untuk bacaan HB, bacaannya adalah 10.8, rendah daripada normal.

Mata kelihatan pucat, kata nurse lagi.

Pastikan banyak makan makanan yang mengandungi zat besi....apakah makanan-makanan yang dikategorikan di dalam zat besi tu, sila google sendiri! Ini bukan nurse yang cakap tapi saya sendiri yang cakap pada diri sendiri):

Bila bagitau nurse, saya ada bleeding sikit tempoh hari dan uri di bawah, nurse mengarahkan saya ke bilik doktor, tapi pastikan ambik nombor dulu, ok ok saya dah mula hafal carta aliran pemeriksaan untuk ibu mengandung, step A apa, step B apa....untuk jumpa nurse, no saya adalah 60, untuk jumpa doktor nombor saya adalah 41....

Ok, pukul 11.50 dapat jumpa doktor, bila dia belek buku merah, tengok tang bacaan HB, dia arahkan saya melakukan ujian darah di makmal untuk "Full Blood Count", lepas dapat keputusan datang semula jumpa doktor.

Dah dapat result untuk ujian darah, ke bilik doktor semula, kena tunggu lama jugak la sebab orang lain dah bergilir-gilir masuk...sampai turn saya, doktor tengok bacaan HB selepas ujian darah adalah 11.80, dia cakap normal saja.

Saya tanya doktor, hari ni doktor tak scan kandungan saya ke? Untuk tengok kedudukan uri.

Dia jawab, tak perlu , tunggu minggu 32 untuk scan, kalau scan hari ni pun no point kerana uri tidak tetap kedudukannya sehinggalah minggu ke 28. Ok saya ikut je cakap doktor tapi saya bercadang untuk ke klinik swasta lagi 2 minggu untuk melihat kedudukan uri.

Pelik jugak saya, doktor di klinik tadi tak nak tengok kedudukan uri padahal sebelum ni hanya doktor di klinik swasta yang mengesahkan uri saya di bawah, tidak kah doktor klinik kerajaan perlu mengesahkan sekali lagi kedudukan tersebut ? Hmm apa saja la, dah dia cakap macam tu, tak nak la menjawab apa-apa lagi dannn balik saja.


Comments

  1. Saya pun baru balik cek up minggu ke 33 pagi tadi.. Bulan ni berat badan statik je 70kg. Nasib baik tak kena bebel. Cuma nurse cakap baby kecik je..

    ReplyDelete
  2. berat badan saya pun turun mase kena gastrik 3 minggu lepas...
    Kak, ujung minggu depan atau awal minggu depan, saya akan berpindah di Selayang Mulia ;-)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Sesekali ..

Rindu seorang ibu