SEJARAH PENURUNAN AL QURAN ( CATATAN SEMPENA NUZUL AL QURAN)

Bulan puasa tak boleh dipisahkan dengan cerita sejarah turunnya Al Quran. Jom kita baca serba sedikit tentang turunnya Al Quran. 

Sebelum Al Quran diturunkan, Allah s.w.t telah menetapkannya di Lohmahfuz. 

Sepertimana firman Allah yang bermaksud: 


"Bahkan ialah AlQuran yang tertinggi kemuliaannya, (lagi yang terpelihara dengan sebaik-baiknya) pada Lohmahfuz". (Surah al-Buruh 85:21-22) 


Al Quran diturunkan sebanyak 2 kali . 

Kali pertama Allah s.w.t menurunkan al-Quran dari Lohmahfuz ke Baitul Ma'mur. 

Baitul Ma'mur ialah tempat para malaikat bertawaf. 

Di sana , Allah telah menurunkan sedikit demi sedikit kepada Rasulullah s.a.w mengikut tahap kemampuan Baginda yang mengambil masa selama 23 tahun untuk menghabiskan keseluruhan Al-Quran. 

Penurunan AL_quran menggunakan dua lafaz. 
1. Inzal - keseluruhannya 
2. Tanzil. - sedikit demi sedikit 

Peringkat pertama penurunan dari Lohmahfiz ke Baitul Ma'mur. 
Firman Allah mafhumnya: 

"Sesungguhnya Kami telah menurunkan Al Quran itu pada malam yang berkat kerana sesungguhnya kami sentiasa memberi peringatan dan amaran." 
(Surah al-Dukhan 44:3) 

Al Quran diturunkan keseluruhannya dari Lohmahfuz ke Baitul Makmur. 

Peringkat kedua penurunan, dari Baitul Ma'amur kepada Rasulullah s.a.w secara sedikit demi sedikit seperti mana firman Allah s.w.t mafhumnya: 

"Dan Al Quran itu Kami bahagi-bahagikan supaya engkau membacakannya kepad amanusia dengan perlahan-lahan, dan Kami menurunkannya beransur-ansur." ( Surah al-Isra' 17:06) 

Mengapa Al Quran diturunkan ke Baitul Ma'mur terlebih dahulu? 
Tiada siapa yang boleh menjelaskan sebab Allah menurunkan Al-Quran ke Baitul Ma'mur terlebih dahulu. Namun ada sesetengah ulama seperti Abu Shamah mengatakan bahawa Al-Quran ialah satu kitab yang mulia dan tinggi darjatnya. 

Jadi untuk memuliakan Al Quran, Allah s.w.t telah menunrunkan Al Quran di tempat para malaikat berkumpul dan Allah s.w.t juga ingin memberitahu bahawa Al-Quran ialah kitab terakhir yang akan diturunkan kepada manusia supaya dijadikan petunjuk. 

Allah juga ingin menerangkan kepada manusia bahawa Al-Quran ditempatkan di tempat-tempat yang mulia iaitu Lohmahfuz, Baitul Ma'mur dan seterusnya di dalam hati Rasulullah s.a.w.. 

Bila Al-Quran Diturunkan? 
Kali pertama pada malam Lailatulqadar ke Baitul Ma'mur, kali kedua juga Allah turunkan pada malam LailatulQadar kepada Rasulullah s.a.w. 

Sumber Majalah Solusi

Comments

Popular posts from this blog

Sesekali ..

Rindu seorang ibu