MUTIARA RAMADHAN


Memandangkan bulan Ramadhan sudah menghampiri kita, saya ambil kesempatan ini untuk bersama-sama berkongsi sesuatu yang mungkin bermanfaat untuk kita semua. Semuanya telah pun diketahui oleh kita tetapi anggaplah ini sebagai ulangkaji untuk diri sendiri. 



1.KELEBIHAN BULAN RAMADHAN 

Nabi s.a.w bersabda maksudnya: 

"Telah datang bulan Ramadhan yang penuh berkat kepadamu. Dengannya, Allah swt melimpahkan rahmatnya, mengampunkan dosa dan mengabulkan doa. 

Pada bulan itu Allah swt melihat perlumbaan dalam mengerjakan ibadah dan membangga-banggakan kamu dihadapan para malaikat.  Oleh kerana itu, tunjukkanlah kepadanya kebaik-kebaikan dirimu. Maka sesungguhnya orang-orang yang celaka adalah mereka yang tidak mendapat rahmat Allah swt pada bulan Ramadhan". (Riawayat An-Nasai) 

2. PUASA MENGAMPUNI DOSA 

Nabi s.a.w bersabda maksudnya: 

"Sesiapa yang berpuasa pada bulan Ramadhan dengan penuh keimanan kepada Allah swt dan mengharapkan pahala, nescaya akan diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu.( Riwayat al-Bukhari dan Muslim) 

3.KELEBIHAN BERPUASA DI BULAN RAMADHAN 

Allah Berfirman yang bermaksud: 
"Setiap amal anak Adam adalah untuk anak Adam itu sendiri melainka puasa. Sesungguhnya puasa itu bagiKU dan AKU yang akan membalas puasanya." (Hadith Sahih Riwayat Bukhari) 


4. AMARAN BAGI YANG MENINGGALKAN PUASA 

Nabi s.a.w bersabda maksudnya: 

"barangsiapa berbuka puasa Ramadhan sehari tanpa rukhshah ( alasan yang dibenarkan) atau sakit, maka dia tidak akan dapat menebus dosanya walaupun dengan berpuasa seumur hidup. ( Riwayat Bukhari dan Muslim) 

5. PUASA RASULULLAH SAW 

Rasulullah saw sering berpuasa sehingga kami menyangka beliau akan berpuasa seterusnya dan beliau sering berbuka sehingga kami menyangka beliau akan berbuka seterusnya. Aku tidak pernah melihat beliau berpuasa sebulan penuh kecuali dalam bulan Ramadhan dan aku tidak pernah melihat beliau berpuasa sunat dalam sebulan lebih banya di bulan Syaaban. (Sahih Muslim) 

6. KELEBIHAN BERSAHUR 

Nabi s.a.w bersabda maksudnya: 

"Sahur itu seluruhnya berkat, kerana itu janganlah kamu meninggalkannya walaupun hanya seteguk air, kerana Allah dan malaikatNya memberi selawat kepada orang -orang yang makan pada waktu sahur. ( RIwayat Ahmad) 

Antara waktu Allah qabul doa ialah sahur. Masa itu doa banyak2 dalam hati sambil makan, sahur waktu Allah turun ke langit dunia sebagaimana sabda rasulullah SAW : " Siapa yang memohon,akan Aku beri. Siapa yang berdoa, akan Aku kabulkan. Siapa yang memohon keampunan,akan Aku beri keampunan" ( HR al-Bukhari dan Muslim ). 

7. IBADAT MALAM & TERAWIH 

Nabi s.a.w bersabda maksudnya: 

"Sesiapa yang beribadat pada malam bulan Ramadhan dengan penuh keimananda mengahrapkan akan pahal daripada Allah swt,nescaya akan diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu. ( Riwayat Imam Bukhari) 

8. WAKTU BERBUKA PUASA 

Apabila malam telah datang, siang telah hilang dan matahari terbenam, maka orang yang berpuasa boleh berbuka. ( Hadith sahih Riwayat Muslim) 

9. LIPAT GANDA PAHALA PUASA 

Daripada Abu Hurairah r.a daripada Rasulullah  saw , baginda bersabda maksudnya: 

"Segala amal kebajikan anak Adam itu dilipatgandakan pahalanya  kepada 10 hinggalah ke 700 kali ganda kecuali puasa, sesungguhnya puasa itu adalah untukKU dan AKU memberikan balasan pahala kepadanya , kerana dia ( orang yang berpuasa) telah  meninggalkan syahwat dan makan minumnya kerana AKU. ( Hadith Qudsi Riwayat Muslim). 

10. PUASA ITU PERISAI 

"puasa itu bagaikan perisai , maka apabila seseorang kamu berpuasa, jangan berkata kotor dna jangan berkata kasar, jika seseorang mencacinya atau menyerangnya maka hendaklah dia mengatakan: AKU INI BERPUASA ( HR Bukhari) 

11 LAILATUL QADAR 
"Carilah Lailatul Qadar pada malam 10 malam terakhir iaitu malam 21 atau 23 atau 30, maka yang bertepatan bangun solat malam kerana iman dan mengharap pahala akan   diampunkan dosa-dosa yang telah lalu dan akan datang. (Hadith sahih Riwayat Atthabarani) 

12.. KELEBIHAN BERSEDEKAH DI BULAN RAMADHAN 

Nabi s.a.w bersabda maksudnya: 

"barangsiapa memberi makan kepada orang berbuka puasa maka dia memperoleh pahala orang berkenaan,dengan tidak mengurangi pahala orang yang berpuasa ( penerima makanan) dengan sedikitpun. ( HR Tirmidzi). 

13. KELEBIHAN PUASA SUNAT SYAWAL 

Nabi s.a.w bersabda maksudnya: 

"Sesiapa berpuasa Ramadhan, kemudian diiringi dengan puasa sunat enam hari dalam bulan Syawal ganjarannya adalah seperti puasa selama setahun. (Riwayat Muslim). 

14. KELEBIHAN HARI RAYA 

" Sesiapa yang bangun pada ke dua-dua malam Raya ( Idul Fitri dan Idul Adha) dengan ikhlas kerana Allah,maka tidak akan mati hatinya apda saat hati semua orang telah mati. ( HR Ibnu Majah dari ibnu Umamah). 


Sekian, catatan perkongsian untuk hari ini. 

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Sesekali ..

Rindu seorang ibu