Cantik & Segar Biarpun Berpuasa

Bulan puasa biasanya muka saya akan jadi kering dan kusam je...mungkin sebab utama kurang air ( ikut pengetahuan saya yang tak seberapa ni la , kan)


Berikut ada beberapa tip untuk kekal cantik dan segar walaupun sedang berpuasa.

1. MINUM AIR DENGAN BANYAK
Berpuasa sering menyebabkan tubuh sering kekurangan air. Justeru minum air putih sebanyak mungkin ketika bersahur dan berbuka kerana kesegaran kulit diperoleh daripada cecair yang masuk ke dalam tubuh. Elakkan mengambil minuman berkarbonat, kopi dan teh yang bersifat diuretic ( mendorong pengeluaran air kencing). Banyakkan juga makan buah-buahan segar ketika berbuka dan bersahur.

2. GUNAKAN KRIM PELEMBAP
Krim pelembap wajah dan losen badan adalah sebahagian perawatan yang tidak kurang pentingnya dibulan puasa. Bagi mengekalkan kelembapan kulit anda, gunakan kosmetik atau krim kecantikan yang mengandungi pelembap dan kolagen. Pastikan anda sentiasa menyediakan losen dimeja kerja anda (terutama bagi anda yang berkerja dalam ruang berhawa dingin) bagi memudahkan anda menggunakannya saat memerlukan.

3. KENAKAN SOLEKAN NIPIS.

Jangan jadikan puasa untuk menjadikan penampilan anda kelihatan tidak bermya dan pucat tanpa solekan. Tidak perlulah anda mengenakan solekan tebal, cukuplah sekadar bersolek nipis dengan menggunakan warna-warna natural atau pastel. Menggunakan bedak dengan sapuan nipis, celak dan pelembap bibir mungkin sudah memadai untuk memberikan kesegaran pada wajah.

4. JANGAN BANYAK TIDUR
Keletihan berpuasa bukanlah alasan untuk tidur sepanjang hari. Tidur yang terlalu banyak di bulan puasa hanya akan menyebabkan wajah kelihatan sembap dan lesu. Justeru, lakukan perlbagai aktiviti yang tidak memenatkan bagi menghalang anda daripada terus mengikut perasaan letih itu. Manfaatkan masa yang ada tersebut untuk meningkat amal ibadat anda.

5. AMALKAN PEMAKANAN BUAH KURMA
Buah kurna sememangnya diakui cukup tinggi khasiatnya. Ia bukan sahaja baik untuk kesihatan badan malahan baik untuk kulit. Buah kurma mengandungi protein, vitamin B6, serat dan mineral. Ia juga dapat menjauhkan kita daripada berdepan dengan infeksi kulit selain melambatkan proses penuaan. Amalan memakan kurma adalah sunat. Ambil tiga biji kurmma setiap kali berbuka kerana ia membantu mengembalikan semula paras gula di dalam darah ke tahap yang normal.

6. MANDI DENGAN AIR SEJUK
Jika sebelum ini anda sering menggunakan air hangat ketika mandi, maka pada bulan puasa ini cubalah ubah cara tersebut. Mandi dengan air hangat boleh menyebabkan lemak pada lapisan epderdemis kulit hilang dan akhirnya mengakibatkan kulit menjadi kering. Manakala air sejuk dapat memberi dan membekalkan kesegaran buat tubuh anda.

7. AMBIL VITAMIN ATAU MULTIVITAMIN
Agar sentiasa kelihatan cantik dan segar jangan lupa untuk mengambil vitamin atau multivitamin tambahan untuk tubuh anda. Berpuasa menyebabkan tubuh kekurangan zat-zat tertentu yang kebiasaanya diperolehi dibulan lain. Pastikan anda mengambil vitamin A, C dan E untuk menjaga kehalusan kulit,.

Comments

Popular posts from this blog

Sesekali ..

Rindu seorang ibu