Sembang Mak Alang Lagi

Assalamualaikum,

Tak tau nak letak tajuk apa sebab apa yang nak dicatatkan ni secara random je, apa yang terlintas di dalam fikiran je. Banyak benda nak share di sini, selalu Kak Aya terfikir untuk share di sini kerana inginkan semua ini menjadi tatapan anak cucu esok-esok cuma batasan masa yang menjadikan keinginan tu terbantut macam ketinggian tuan blog ini.

Mula-mula yang terlintas di dalam fikiran ni nak bercerita tentang kesihatan Ucu...kesihatannya agak merosot berbanding sebelum ni. Hairan jugak melihat fizikal dia yang menjadi kurus cengkung secepat itu. 

Luluh hati tengok seolah-olah seperti sekeping papan nipis je badan dia . Apa pun situasi, doa adalah senjata paling ampuh untuk kami semua..

Sabtu lepas Ucu nak ke dapur tiba-tiba je seperti satu tolakan dia jatuh terjelepuk....dia sendiri macam blur blur kenapa pulak terjatuh..tak pening tak berpusing...kesannya lebam pada bontot yang tak berisi tu..

Doa agar Ucu kembali sembuh seperti sediakala. Zahra sentiasa bersama dia hampir setiap hari. Pada hari dialisis, Cu hanya menjaga Zahra separuh hari..Zahra dah pandai main sendiri sekarang ni, ye la orang dah nak masuk 2 tahun...dah pandai bercakap sorang-sorang, menyanyi, menari , mengaji ..semuanya dalam bahasa dia sendiri, kita tak faham apa satu. Zahra adalah kekuatan untuk Ucu terus mengukir senyuman.

Ucu ni tak ubah ibu kepada Kak Aya dan adik beradik Kak Aya..sementelah Ucu dan Mak Kak Aya 2 beradik je yang masih ada sebelah keluarga Kak Aya selain adik-adik dan sepupu, Kak Aya tinggal bersama berdua dengan Ucu bertahun-tahun sebelum Kak Aya berkahwin pada tahun 2002...susah senang banyak dikongsi bersama..sudah pasti terasa sedikit sedih bila tengok dia diuji begini namun Kak Aya yakin dengan janji Allah, setiap ujian itu memang diberikan kepada setiap insan yang terpilih untuk melaluinya sesuai dengan kemampuannya.

Mak kak Aya di kampung memang risaukan kesihatan Ucu, memang kami tak begitu telus dalam melaporkan tahap kesihatan Ucu kepada mak...tak nak dia risau lebih-lebih sebab mak pun memang tak begitu sihat. Hari-hari kena update tahap kesihatan Ucu kepada mak....adakala suara mak macam lemah je, Kak Aya faham perasaan mak.

ok tutup la kisah-kisah sayu pilu ni..

******************************************************************************************************

Kita sembang-sembang perihal anak-anak la pulak.

Nadhirah , anak dara Kak Aya tu aktif betul sejak masuk Tahun 6 ni..peliknya kenapa bila Tahun 6 mesti aktif dengan macam-macam kegiatan sedangkan tahun ni UPSR..bukan tak bagi aktif dengan kegiatan ko kurikulum tapi Kak Aya rasa macam terlebih aktif hinggakan bila balik rumah je mula la nak berbungkus awal-awal...kalau asyik tidur je, macam mana dengan pelajaran? 

Kak Aya cakap sikit mula la nak sentap, ini yang paling tak tahan....sebagai ibu, memang kita ni 24 jam asyik fikir macam-macam, daripada hal kecik sampai la hal yang patutnya PM fikirkan pun kita rajin-rajin nak fikirkan.

Memang bagus kalau aktif dengan kegiatan luar darjah, dapat memberi kredit tambahan untuk memohon ke sekolah berasrama penuh nanti tetapi kalau kita sendiri tak mampu nak seimbangkan antara pelajaran dengan kegiatan luar, benda tu akan jadi masalah...

Kang kalau Kak Aya cakap macam ni, dia cakap " mama mula la tu, nak membebel, akak boleh balancekan , jangan risau, mama dah banyak stress tang lain, jangan stress tang "ko ko" akak ni"...apa pun Kak Aya memang menaruh harapan yang agak tinggi, biasalah anak pertama memang jadi  taruhan harapan ibubapa...sama macam situasi kak aya dulu...masa kak aya sekolah dulu , mak tak ada nak tekankan sangat hal pelajaran ni, mak sibuk dengan adik-adik yang masih kecik, time tu pandai-pandai kita la nak belajar macam mana janji jangan dapat merah dalam report card.

Itu kisah anak pertama...anak kedua ni pun tak kurang jugak kisahnya....Umar ni join taekwando bermula awal Jan baru ni..dia memang bersemangat, sangat-sangat bersemangat untuk ke kelas taekwando tu, waktu untuk taekwando tu setiap jam 5.15 -6.45 hari Sabtu...belum Zohor lagi dia dah semangat nak tukar baju...semangat tak semangat tu?

Belum lagi kira yang berlatih tanpa kira masa...habis pokok belakang rumah jadi mangsa...Tapi kalau bab belajar, memang akan cari alasan sikit..maksud Kak Aya kalau kita suruh dia ulangkaji kat rumah, haaa memang dia akan cuba cari alasan dan akhirnya dia akan tidur..senang je untuk lepaskan diri..selalunya alasan letih la....

Umar ni kalau hari cuti, dia memang akan jadi org pertama yang bangun tidur tak kira la time tu ayam pun belum berkokok, macam mata tu tak boleh dipaksa untuk pejam lagi dah...dia akan cari jalan untuk bagi orang lain bangun jugak..tapi kalau hari sekolah, dia adalah orang paling last bangun..dan selalunya mood dia memang ke laut pada setiap hari sekolah...beberapa hari ni nampaknya mood dia ok setiap pagi, tak nak mandi air suam macam biasa, tak perlu diingatkan untuk gosok gigi..Alhamdulillah ada perubahan seiring dengan penambahan usia setiap hari.

Kalau hari rajin, Umar akan mengaji setiap kali lepas solat maghrib, tak perlu suruh-suruh..sejuk hati seorang ibu..tapi kalau dah datang hari malas, jangankan nak mengaji, pandang Al Quran pun tidak..berhari-hari tak disentuhnya...

Umar punya peel, dia tak boleh kalau kakak lebih daripada dia dalam apa jua situasi ...tau tak, kalau kakak period, tak solat la kan, dia pun turut sama cuti solat..alasan dia - keluar air mani ha ha ha...dia cakap ada belajar di sekolah agama, kalau perempuan datang haid tak boleh solat, lelaki pulak keluar air mani tak boleh solat..ehh ni bukan cerita lucah ye.

Umar rajin cuci kasut sekolah , tapi bergantung pada mood jugak la...biasalah budak-budak, mana boleh paksa-paksa, biar dia buat dengan kerelaan hati...Alhamdulillah mulai tahun ni anak-anak dah mula cuci kasut sekolah sendiri secara konsisten...ringan sikit beban mama.

Ni mengenai Zahra pulak...haa ni anak ke 3...memang agak berbeza sikit perangai berbanding abang dan kakak...dia ni memang jenis tegas, tak suka dipaksa-paksa, tau kehendak sendiri..kalau lepas mandi, dia sendiri yang akan pilih pakaian yang dia nak pakai untuk hari tu..pilihan kita ni selalu tak kena ..gemar melukis tapi pada pandangan mata kita adalah menconteng...segenap tempat la menjadi mangsa contengan dia...bukan tak bagi buku, dia ada buku sendiri tapi tempat-tempat lain pun menjadi tempat contengan dia jugak...dinding kat rumah ni  memang bertukar menjadi wallpaper abstract..kadang-kadang nampak buruknya dinding rumah aku ni ..tapi ada waktunya rasa bahagia melihat keseronokan Zahra expresskan idea dia pada dinding..

*****************************************************************************************************

Kak Aya lama sangat tak balik kampung jenguk mak...rindu hati pada ibu ....walaupun kuat membebel masa kami kecik dulu, bebelannya tu jugak yang sering kami rindukan.

Insyaallah cuti 1 Mei nanti nak balik kampung...seronok balik Terengganu, kampung halaman tercinta..dapat makan best-best terutama keropok lekor yang sangat diidamkan ..

Mak Kak Aya tak begitu sihat, jadi susah la untuk dia datang ke KL kalau tak ada sesiapa yang bawak dia ...sebab tak begitu kuat untuk duduk dalam bas ekspress hampir 6-7 jam lamanya..itu la sebabnya dia mesti diberitahu perkembangan kesihatan Ucu sekerap yang mungkin setiap hari.

Ikatan kekeluargaan kami agak kuat dan erat, mungkin sebab keluarga kami kecil je.

Hmmm memang betul-betul sembang mak alang ni...jam pun dah 12 tengah malam ni.

Stop dulu la..

maaf sebab entry tanpa gambar adalah membosankan tapi itu la kak aya ni....ntah bila nak banyakkan gambar dalam entry.

Insyaallah.

Comments

  1. Salam singgah....

    Datang dari blog Diana ni :) Saya ni jenis yang suka menulis juga. Ada gambar ke tidak, itu tak penting. Makanya kalau ada orang lain yang menulis panjang lebar tanpa gambar, no hal bagi saya!

    Kelakarlah bab si anak lelaki tak mahu solat sebab keluar air mani tu. Budak-budak zaman sekarang memang tak menang tangan kita 'bertikam-lidah'. Anak lelaki saya yang 9 tahun tu pernah tanya, kalau saya tak solat 7 hari sebulan sebab dapat cuti Allah beri, itu kira berdosa ke tidak dan masuk neraka tak nanti sebab tak solat!

    ReplyDelete
  2. tergelak saya baca alasan dak Umar tu.. hehehe..

    Apa-apapun seronok baca entry ni.. (1st entry ni) singgah dari blog Diana.. sama je dengan Mummydearie tu ha.. hehehe..

    ReplyDelete
  3. salam kak aya lama la tk singgah sini ..

    huhu ank bee umur 11 thn pun sibuk manjang dgn aktiviti luar ..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Sesekali ..

Rindu seorang ibu