Sembang kerjaya

Assalamualaikum

Tak ada apa yang menarik sangat-sangat kot nak diceritakan tentang kerjaya Kak Aya ni.... Tapi pada diri Kak Aya ianya penuh dengan pengalaman dan kenangan terutamanya pada awal-awal kedatangan Kak Aya di Kuala Lumpur ini.

Ok sebelum tu kita kisahkan dulu kerjaya masa di Terengganu , masa sebelum jejak kaki ke Kota Batu ni.

Lepas tamat sekolah menengah, dapat Uitm tapi tak pergi ..rugikan? tak apalah, takdir untuk Kak Aya hanya belajar di Universiti Kehidupan je...sebuah universiti untuk macam-macam jurusan tanpa perlu ada kelulusan akademik.

Kak Aya duduk je di rumah, jadi tukang masak, tukang cuci, tukang ngantor adik ke sekolah, naik basikal jemput hantar mereka naik basikal je...hmm dara pingitan time tu..

Dalam masa yang sama, Kak Aya memohon banyak pekerjaan terutamanya melalui SPA tapi satu pun tak berjaya.

Sebenarnya Kak Aya tidak memilih kerja , kerja kilang ok, kerja sebagai pembantu rumah pun ok tapi yang tak ok nya adalah keluarga, mereka tidak membenarkan. Walaupun susah tanpa ayah, kami masih lagi kekal hidup bahagia cukup makan minum cuma tidak dapatlah nak lebih-lebih, tambahan pulak Tok Ayah hanya seorang petani biasa je....hasil tulang 4 kerat Tok Ayah dapatlah kami hidup tanpa meminta minta.

Apa kerja yang boleh dilakukan ketika itu adalah menolong menjaga anak jiran.dah besar dah budak tu, nama Saddam, dulu masa baya-baya Zahra dia asyik mengekor Kak Aya je, sekarang ni dah jadi anak bujang, kita tegur dia malu-malu kucing pulak..

Bila tiba musim durian, Kak Aya ke dusun durian, kutip buah durian,junjung di dalam bakul besar, bawak turun dari atas bukit ( tempat terletaknya dusun durian ) jual kepada peraih..setiap hari sepanjang musim durian, itu la kerja Kak Aya…dasat kan budak lembik ni junjung buah durian..Kak Aya tak la lakukannya berseorangan, adik-adik kak Aya yang masih kecil turut membantu sama..time tu agak menjadi perhatian sikit la sebab satu-satunya anak dara sunti yang memanjat bukit untuk ke dusun durian..kebanyakkannya lelaki-lelaki yang seusia arwah ayah Kak Aya je yang sama-sama memanjat bukit tu....kena panjat bukit dulu sampai atas sana baru la ada dusun durian...luasssss sangat dusunnya...bukan milik keluarga Kak Aya je, milik seluruh orang kampung...sebelah menyebelah.

Time menanam pagi, moh kita ke sawah padi..tapi Kak Aya tak pandai sangat nak buat kerja-kerja ni, Kak Aya tak cukup seni untuk kerja-kerja di sawah pagi..cucuk anak semaian pun main cucuk je..marah arwah tok ayah sebab nampak senget benget je susunan anak semaian..lagi satu tak tahan panas sangat la kat sawah padi terutama ketika musim menuai…dulu separuh bahagian arwah tok dan tok ayah saya menuai sendiri padi tersebut, separuh lagi upah mesin tuaian..time tu nak jimat kos, sebab tu la sebahagian je upah mesin yang buat semua tu.

Kalau nak cerita tentang kehidupan masa tu agak perit la tapi tak ada la sampai berlapar ..makan sentiasa mencukupi.yelah tanam padi sendiri, mesti lah mewah kalau nak makan nasi...kalau tak ada lauk lain, boleh buat nasi goreng...makan nasi campur kicap..

Pada tahun 1993, usia 20 tahun, time ni memang tengah meletop la kat kampung hi hi perasann....sila jangan percaya, saja je nak sedapkan cerita... diterima bekerja di Jabatan Perangkaan Malaysia Cawangan Negeri Terengganu sebagai Pekerja Kontrak/Sambilan, ..tugasnya adalah membuat bancian. Keluar buat banci dari hotel ke kedai ke restoran ke pasar ke gerai-gerai pisang goreng...kena tengok projek Jabatan tahun tu untuk apa…nanti Kak Aya kongsikan pengalaman menjadi pembanci..Insyaallah kalau tak lupa.

Akhir Dec 1995, kontrak tamat..kembali duduk di rumah menunggu peluang pekerjaan yang lain..satu hari tu terima surat panggilan temuduga, pejabat syarikat tu adalah di KL tetapi temuduga akan di jalankan di negeri Terengganu..Kak Aya pun mula berkomplot dengan Ucu , apa kata kalau terus aja pergi temuduga tu di pejabat KL sana je, susah nak dapat peluang untuk cari kerja di KL kalau Kak Aya tolak peluang ni, Ucu bersetuju dan Kak Aya bagitau keluarga ( mak, tok dan tok ayah - mereka ni ada kuasa veto) yang Kak Aya mendapat panggilan temuduga di KL dan berjanji akan jaga diri sebaik mungkin bila tinggal dengan Ucu, akan dengar cakap Ucu sepanjang masa dan macam-macam janji lagi la..Ucu pun menerima amanah daripada3 pemegang kuasa veto tadi agar menjaga Kak Aya ni sebaik mungkin..

Sebab apa kak Aya nak sangat ke KL? Pertamanya takut kena paksa kahwin, tau je la di usia macam tu, dah la hot kan? Hi hi...sejujurnya memang kak aya sentiasa dalam keadaan takut...takut kena kahwin dengan pilihan keluarga..kak aya memang gadis pingitan yang tak banyak bergaul, tak pernah ada teman lelaki sepanjang hidup, ada beberapa yang bertanya-tanya pada mak sebelum-sebelum tu tapi Kak Aya berjaya menepisnya tapi kalau tunggu lagi lama di kampung dengan status penganggur, rasanya memang cepatlah kena pinang, kak aya nak kerja lebih lama, nak tanggung keluarga, kahwin tu tak tau berapa di tangga ke berapa.

Akhir April 1996,Kak Aya pun mula berhijrah ke bandaraya Kuala Lumpur .Ucu ketika itu menyewa bilik di flat rumah kedai di Jalan Perhentian( Wisma NYT) , menyewa bersama kawan senegeri, Kak Mai.. Kali pertama tengok bilik sewa tu,terkejutsungguh-sungguh sebab terlalu sempit..seumur hidup Kak Aya tak pernah hidup makan minum tidur di dalam ruang yang sempit sebegitu tetapi Kak Aya perlu membiasakan diri. Rasanya luas bilik tu mungkin 10 kaki x 10 kaki je kot.kalau tidur 4 orang memang berhimpit la, kalau 3 orang memang ngam-ngam..sebab dalam bilik tu ada TV,cabinet TV, 2 Kabinet pakaian, Peti ais, periuk nasi semua dalam tu..sempit fikiran tapi bersyukurlah sebab bilik sempit tu mampu menjadi tempat kami berlindung, dengan kadar sewa sebanyak RM150 sebulan. Kalau bagi 3 dapatlah RM50 seorang, bil letrik pulak kena bagi dengan berapa kepala yang menyewa untuk 1 floor tu.

Time tu asyik terkenang rumah di kampung, walaupun kami ni hidup susah tapi rumah kami luas dan besar, biasalah rumah kampung…jarak antara tangga depan hingga ke dapur sungguh jauh..cakap pun menjerit-jerit..bila duduk bilik sempit ni kena la belajar cakap slow-slow sikit..itu antara hikmahnya..mengajar diri jadi lebih bersopan santun dan berhemah bila bercakap. Time tu baru la tau betapa bersyukurnya hidup di kampung, susah macam mana pun tetap selesa, dapat makan nasi 3 kali sehari sebab kami kan golongan petani, beras tu sentiasa ada kat dapur. Tapi bila hidup di KL ni, semua kena ambik kira..semua kena catu..semua kena disiplin.

Berbalik semula kisah nak pergi interview..2 May 1996, Kak Aya beranikan diri ke pejabat yang sepatutnya temuduga di jalankan di Terengganu tu..tak sangka Kak Aya dapat keberanian untuk pergi seorang diri dan hari tu jugak saya ditemuduga..Dan hari tu jugak keputusan temuduga diperolehi. Alhamdulillah Kak Aya dapat kerja tu, Kerani Am., Gaji 500.

Syarikat tersebut adalah sebuah syarikat jualan langsung, bertempat di dalam salah satu bangunan di Jalan TAR. Syarikat ni kepunyaan 3 adik beradik perempuan berbangsa India. Pekerjanya 4 India dan 4 Melayu termasuk Kak Aya.

Hari pertama kerja sangat-sangat mendebarkan..apa taknya, Kak Aya ni seorang gadis sunti dari kampung yang selalu orang cakap agak konservatif dan kalau tengok je muka dan pakaian memang terserlah kekampungannya. Pergi balik kerja naik BMW ( bas mini wilayah) yang sungguh laju dan sendat itu. Memang satu pengalaman baru yang sungguh hebat la sangat , pada masa tu.

Ada 3 bos – 1 bahagian kewangan, 1 bahagian Jualan, 1 bahagian pentadbiran..

Gaji RM500, bila tolak EPF dan Socso, dapat dalam RM448 macam tu la setiap bulan. Tiada cuti tahunan selagi belum disahkan jawatan. Tempoh untuk disahkan jawatan adalah setahun. Tiada kenaikan gaji juga selagi tak confirm.

Kak Aya banyak memohon kerja di tempat-tempat lain , Kak Aya berdoa agar tak lama la di syarikat tu

Tiap pagi celik je mata, selalu rasa nak menangis untuk pergi kerja..teruk betul la saya ni…takut nak masuk ofis..Ucu selalu tanya, takut apa? Tak tau la tapi rasa cuak je…Ucu cakap biasalah kali pertama jejak kaki di KL, ..datang-datang terus dapat kerja, syarikat pulak bukan kepunyaan orang Melayu. Hidup di Terengganu nunnngg nak jumpa bangsa lain memang susah, pergi sana sini memang jumpa orang Melayu je la, memang jakun la bila sampai KL ni.

Jangan jemu baca entry ni ye sebab panjang berjela...(mana tau ko2t ada silent reader yang suka baca blog Kak Aya)



******************************************************************************************************

Disebabkan entry panjang, makanya banyak hari la ambik masa untuk siapkan 1 entry...

Masih lagi berkisar di tempat kerja di Jln TAR tu...ringkasnya apa yang nak dikongsikan adalah:

1. Seawal jam 8 kak aya dah sampai ofis, time-time gitu pada tahun 1996, jalan raya di Jalan TAR masih belum sibuk...tenang je..beli nasi lemak, tapau makan kat tangga ofis...kesian kan? Pintu ofis memang kunci selagi belum 8.30..pemegang kunci ofis pun tercongok kat tangga..tunggu 8.30..mana yang sampai awal memang bersarapan atas tangga tu.

2. Tugas hakiki Kak Aya bila masuk je dalam ofis tu, kena isikan air untuk 3 bos..1 bos ada 3 termos . Isikan la ke semuanya. Dah siap bab air, kena monitor pulak cleaner yang datang bersihkan pejabat..kak aya tak tau kenapa kena monitor macam mandur pulak dah gayanya..kesian cleaner tu, kak aya asyik ekori dia buat kerja je..masa mula-mula tu kak aya mintak maaf sebab asyik mengekor je, dia cakap memang kalau kak aya tak kerja sini , orang lain yang akan mengekor je, dia dah biasa...bila dah siap kerja-kerja vacuum, lap meja segala bagai, baru la kak aya dapat duduk kat meja kak aya tu.

3. Kalau ada apa-apa data yang perlu dimasukkan dalam file komputer, kak aya akan buat kerja-kerja memasukkan data pembeli.

4. Kak Aya juga bertugas untuk packing barang-barang untuk keperluan marketing staf yang akan buat kerja-kerja promosi di seluruh Malaysia, ada seorang lagi staff yang buat kerja-kerja packing, dia ni macam Stor Executive la, semua benda dalam stor tu dibawah jagaan dia, nama-nama barang, jumlah stok, semua dalam pengetahuan dia, Kak Aya jadi pembantu je...nak packing pun terkial-kial...biasalah benda yang tak pernah buat..

5. Lunch hour, pintu pejabat dikunci..semua berdedai la keluar mencari makanan...biasanya mereka akan makan sama seperti sarapan tadi, makan atas tangga sambil borak..Kak Aya selalunya makan dalam surau Bank Islam..hari-hari makan situ..makan pun ala kadar je, nak jimat..memang belajar berjimat la , jimat sungguh-sungguh ketika tu, badan pun kurang lemak time tu..kak Aya terus bersolat jemaah di surau Bank Islam, lepas tu lari-lari anak balik ke ofis semula...lecehnya bila tempat kerja tak sediakan tempat untuk solat. Waktu Asar pulak solat je kat rumah...

6. Percaya tak , tiap bulan kami terima gaji secara tunai tau....Kak Aya dan seorang lagi staff Melayu akan bawak envelope dan dokumen yang berkaitan, akan ke Menara Maybank untuk tunaikan gaji pekerja..bahaya kan? Kami borak-borak sambil jalan bawak duit yang banyak..Alhamdulillah tak pernah terjadi perkara yang tidak diingini sepanjang ulangalik ke bank. Nanti pegawai kewangan akan bahagikan gaji kami, beraturlah kami semua untuk terima bahagian kami, yang sen sen pun kami terima.

7. Kak Aya banyak apply kerja, daftar di tempat pencari kerja, sebab nak dapat kerja yang lebih baik ....Kak Aya pernah dapat tawaran kerja sebagai cashier di Maybank tapi akhirnya tawaran tu ditarik balik kerana kak aya seorang yang rabun warna, cashier tak boleh ada masalah rabun warna...tak apalah tak ada rezeki di situ.

8. Pertengahan September 1996, dapat interview kerja kerani di sebuah syarikat insurans, bertempat di Jalan Ipoh..ohhh gembiranya sebab dekat dengan rumah..gementar gila datang interview...siap berlipstik time tu...hmm ....dapat kerja tu. Gaji permulaan 700, kerja 5 hari seminggu ( sangat woww time tu sebab tak banyak company yang kerja 5 hari seminggu, Ucu jeles ha ha ), ada bonus tahunan 2 bulan gaji, kemudahan insurans dan perubatan, kenaikan gaji 5% setiap tahun, cuti tahunan 14 hari setahun, cuti sakit 28 hari setahun...Syukurnya time tu tak tau nak cakap macam mana....paling happy dapat tinggalkan company di Jalan TAR tu.

Di syarikat baru ni la bermulanya sebuah kehidupan yang lebih baik, di sini jugak bertemu dengan suami...Alhamdulillah kak Aya masih kekal di sini hingga sekarang..walaupun sekarang ni asyik fikir nak berenti kerja, nak duduk rumah je...


Untuk seterusnya kita akan jumpa semula nanti ye.

Terima kasih sudi baca.

Comments

  1. semua itu pglmn kan kak..

    p/s: shawl yui dh smpai..cntik2.. oren gitu.. elok benar kena dgn tempat keja yui oren+biru =) trima kasih..

    ReplyDelete
  2. best baca pengalaman kerja kak Aya ni..berbaris ambik gajai yang syok tu..heehhe..mesti time tu tak sabar nak dapat gaji..masa tu 500 pun dah banyak ..kan kak??dapat 700 lagi rasa rasa banyak..

    ReplyDelete
  3. Festime reader tekun membaca pglmn kak aya...truly kl worker....
    P/s ; pn diana rashid la rekmen ni....
    From ganu with luv

    ReplyDelete
  4. bestnya baca kenangan zaman dulu-dulu. saya pembaca baru hehe :)

    ReplyDelete
  5. Salam kenal kak aya,
    rasanya akak sebaya dengan kakak saya
    saya datang dari blog diana,
    memang betul
    best baca story kak aya
    arasa nak suruh sambung kisah kak aya jumpa cik abam pulak hehe

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Sesekali ..

Rindu seorang ibu