Manisnya Cinta

Assalamualaikum,

Hampir melewati jam 12 tengah malam baru ada masa nak menaip entry..macam tu la kalau ada anak kecik dan hati masih nak berblog, kena berkorban menongkat mata dengan batang mancis ):

Tajuk bukan main tak agak-agak..isinya belum tentu..rasanya kelaut je ni.

Kak Aya sebenarnya tak ada pengalaman banyak tentang cinta. Tak pernah bercinta sampai la jumpa suami Kak Aya ni, itu pun tak lama pun kami kawan, lepas tu ambik keputusan bertunang, 3 bulan kemudian , kahwin.

Ok itu baru mukadimah .

******************************************************************************************************

Seingat Kak Aya, sejak kecik memang arwah ayah selalu pesan - "time belajar adalah untuk belajar, tak payah nak fikir-fikir tentang lelaki... kalau ayah tau ada mengarut-ngarut dengan lelaki, berhenti sekolah , lepas tu dah boleh kahwin kalau sesiapa datang melamar".

Itu memang satu amaran yang memang terpahat kemas dalam hati , pesanan berupa ugutan yang dilontarkan oleh arwah ayah tatkala Kak Aya dapat tawaran memasuki sekolah berasrama , pada tahun 1986.

Pesanan arwah tok pulak jangan tanya la, sepanjang-panjang list.

Dan sebagai anak dan cucu yang akur pada nasihat keluarga, memang tak ada seorang kawan lelaki pun yang Kak Aya ada hatta kawan-kawan biasa...setakat kawan ketika di dalam kelas je..memang kawan-kawan rapat Kak Aya semua perempuan, memang tak reti nak berkawan dengan lelaki..kalau orang lain sibuk ber "abang angkat" Kak Aya langsung tak ambik kisah ..

Bosan kan life Kak Aya? Tapi Kak Aya rasa biasa je.

Macam tu la sampai tamat SPM, tak ada kawan lelaki.

Memang jenis perempuan yang akan kahwin dengan lelaki pilihan keluarga la kak Aya ni.

******************************************************************************************************

Kak Aya memang pemalu orangnya, pemalu mungkin sebab kak Aya punya ruang lingkup kehidupan adalah kecil. 

Dunia Kak aya ketika masih bersekolah, hanyalah bersama adik-adik, kalau keluar jumpa kawan pun bukan ke mana sangat pun, ke rumah sebelah je..rumah sahabat baik Kak Aya,adik-adik sentiasa mengekor je.

Ada la keluar jauh sikit dari rumah, dalam 500 meter jaraknya...itu pun macam dah jauh sangat.

Dulu arwah ayah selalu bagi "hint" dalam nada bergurau - nak jodohkan Kak Aya dengan anak kawan baik dia.. sahabat arwah ayah ni duduk di kampung sebelah.

Masa tu rasa cuak jugak sebab biasanya kalau ayah cakap macam tu membawa maksud sukar untuk kita cakap TIDAK...akal singkat Kak Aya masa tu memang rasa takut nak fikir, padahal umur baru setahun jagung, sekolah darjah 3 atau 4 macam tu.

Kalau keluarga sahabat ayah tu datang rumah, kak Aya mula la malu-malu kucing, padahal time tu masa nasi pun tak reti langsung..dah pandai nak malu-malu ...anak lelaki kawan ayah tu dah naik tingkatan 1. Mula la buat-buat malu tapi mahu,intai-intai dari lubang kecik pada dinding dapur..ishhh tak senonoh...

Ada beberapa perkara yang masih dalam ingatan Kak Aya , ada satu pagi tu kami bertembung di jalanan, dia berbasikal untuk ke sekolah menengah dan Kak Aya berbasikal untuk ke sekolah rendah, berlawanan arah.

Alahai berdebar gila bila nampak dia dari jauh...makin mendekat makin rasa tak mampu nak kayuh basikal dek kerana terlalu berdebar...merenyam betul.

Bila bertembung, malu-malu melemparkan pandangan....tak tau la mamat tu berdebar tak, ..jangan-jangan Kak Aya je yang malu sendiri hi hi.

Lepas ayah dah meninggal hubungan persahabatan tu kekal., sahabat ayah tu seorang nelayan laut dalam...hasil tangkapan memang banyak. secara tak langsung keluarga Kak Aya pun dapatlah merasa ikan segar secara percuma.

Asal lepas maghrib je mesti samada ayah dia ( kawan arwah ayah ) atau si"dia" tu yang datang menghantar hasil tangkapan  kepada "bakal keluarga mertua" cewahh perasan ..time tu la perasannya..sekarang semua dah renta.

Kalau ayah dia yang datang, kak Aya melenggang ke motor dan ambik satu plastik besar ikan-ikan segar. Kalau "dia" yang datang, Kak Aya hanya mampu mengintai dari jauh...intai tetap intai hi hi.

******************************************************************************************************
Masih basah dalam ingatan, ketika Kak Aya dah mula bekerja di KL, ketika pulang bercuti di kampung, ayah si 'dia' tu datang rumah....

Masa tu, ayah dia duduk atas  tangga rumah dan kak aya pun tak jauh dari dia...keluarga Kak Aya masa tu tak ada kat rumah kot ketika ayah dia mula-mula sampai.

ayah dia cakap - "pok teh nok tanya jelas-jelas, mek memang nok kerja di KL ke atau ada hasrat nak cari kerja di Teranung"

Pertanyaan yang bakal membawa kepada perubahan hidup atau jawapan yang akan merubah segala angan-angan kedua ibubapa sejak bertahun lamanya....Kak Aya terfikir sejenak...ketika itu usia Kak Aya 23 tahun.. Kak Aya rasa dalam usia tu masih terlalu muda untuk fikirkan tentang sebuah perkahwinan memandangkan kehidupan Kak Aya dan adik-adik yang tidak ada ketua keluarga..Kak Aya adalah ketua keluarga bersama -sama dengan mak, tok ayah dan tok.

Dengan menarik nafas dalam, kak aya memberi jawapan -" kita nak kerja di KL kerana kerja sekarang ni rasanya dah elok dan tak nak cari kerja lain lagi dah"

"Pok Teh tanya sungguh-sungguh ni ...pok teh dok tanya doh lain kali". tanya lagi dengan lebih tegas .

"Ya..,kita nak kerja di KL"...tegas jugak jawapan yang dilontarkan kepada pertanyaan kedua tu.

******************************************************************************************************

Tak lama lepas tu kami terima jemputan kahwin daripada keluarga si "dia". Kak Aya tak pergi pun kenduri tu sebab memang Kak Aya tak pernah pergi rumah dia..dulu arwah ayah ada cakap, nanti pergi sana sebagai menantu..besar harapan arwah ayah tapi jodoh bukan di tangan kita.

Mak cakap ' lawa la bini dia, macam rupa Fauziah Latiff". Dalam hati Kak Aya terfikir mereka ni dah lama bercinta agaknya , bagus jugak jawapan Kak Aya nak kerja terus di KL, tak ada la jadi penghalang kepada percintaan dua hati tu.

Dan Kak Aya masih ingat, keluarga Kak Aya agak terkilan kenapa keluarga si dia tak pernah datang merisik Kak Aya sedangkan usik-usik nak buat menantu sejak Kak Aya masih sekolah rendah berlarutan hingga lah kak aya kerja di Kuala Terengganu, selepas Kak Aya kerja di KL baru la tiada lagi sebarang usikan sebegitu.

Rahsia perbualan ditangga rumah dengan Pok Teh itu saya tutup dengan rapi sehinggalah beberapa tahun lepas tu, Kak Aya pun dah nak kahwin, baru Kak Aya cerita.

Kak Aya mula menjejak kaki ke rumah dia ketika pergi untuk menjemput keluarga dia untuk kenduri kahwin Kak Aya...

Mak dia (arwah) memeluk mesra Kak Aya, dia bisik - "mek dah macam anak mak, sampai bila-bila"..sayu dihati saat itu.

hmm tak tau la apa maksudnya, mungkin Kak Aya macam anak sendiri, yang rupa macam Fauziah Latiff tu sekadar menantu je kot hi hi..jahat Kak Aya.

Sebelah rumah mak dia tu, tersergam banglo setingkat si anak . Hmmm anak mata membesar tengok banglo orang.

******************************************************************************************************
Lepas je si  "dia" tu kahwin, rasa cuak kena kahwin dengan pilihan keluarga tetap ada..ntah la kenapa yang takut sangat kena kahwin dengan pilihan keluarga..macam-macam fikir..memang kalau mak call bagitau ada "orang tanya", terus bagi jawapan tak nak dulu buat masa ni..

Memang arwah tok membebel bebel ..tapi sebab dia bebel di dalam corong telefon je , tak ada la ambik kisah sangat, kalau balik bercuti, dia sentuh je isu kahwin memang buat kering je...

Orang kampung suka sangat tau yang kepohci tanya-tanya pada mak, bila lagilaaa Mek Aya tu....tak ada orang lagi keee.....itu yg mak pun mula la berkeluh kesah...jodoh itu memang bukan di tangan kita, kalau stress sangat pun bukan lagi bagus lagi memudaratkan kesihatan je.

Kak Aya sempat belajar separuh masa di UM sebelum kahwin..tak la peringkat tinggi mana sekadar lepaskan hajat nak masuk belajar dalam Universiti, ambik peringkat Sijil dan Diploma je..tapi Diploma je separuh jalan sebab tak cukup duit EPF nak cover keseluruhan kos..tak apalah tak ada rezeki.


******************************************************************************************************

Ok kita cerita pasal perkenalan dengan suami sikit.

Dia jauh lebih muda dari kak aya tau..nanti kak aya tunjuk gambar kami di hari kahwin. ***kalau ingat.
Kenal dia masa dia datang buat praktikal di jabatan kami..Kak Aya ni orang bawahan je dalam jabatan, apa-apa dokumen memang Kak Aya yang akan buat salinan untuk simpanan, memang tengok la butir-butir tentang dia.

Masa dia masuk hari pertama, tak ada pun terfikir nak kawan dengan "budak ni".

Sepanjang tempoh praktikal, dia ni adalah sangat kelako...kalau ada dia, memang tak kering gusi la kami semuanya.

Masa tu kami selalu berborak menggunakan application WinPop melalui komputer. Nampak macam ralit buat kerja padahal sesi berkenalan.

Aaaa dari situ la mula wujud gelombang halus dalam perut.

Semuanya dalam diam, yang tau hanya kami..kawan-kawan tak tau pun.

Dating pun tak ada sangat, ada la lepak kat kedai Pak Tam, dulu gerai je sekarang Pak Tam dah ada Restoran Tuuu Diaa Pak Tam..kak aya jalan kaki dari rumah sewa ke gerai Pak Tam , dia pulak datang dengan motor kapcai dia.

Pernah 2 kali kot tengok wayang. Filem Soal Hati dan satu lagi ntah apa tajuknya...dia tak minat tengok wayang, jadi cukup 2 filem tu je ...lepas dah beranak pinak ni ada la 2 kali jugak kot tengok wayang sebab anak-anak nak tengok.

Tak banyak sangat kenangan yang nak dicoretkan sepanjang persahabatan sebelum kahwin ( eh macam segan nak tulis percintaan, ntah kenapa hi hi).

Kak Aya masih macam di kampung walaupun tinggal di KL, mungkin tinggal bersama Ucu, bukan menyewa dengan kawan-kawan, jadi perangai tu sama je, asal hari cuti je lepak depan TV . Kami menyewa bilik di Jalan Perhentian sehingga April 1998. Kami mula pindah menyewa di Selayang Baru, rumah lot..best gila perasaan sebab lama duduk bilik sempit, dapat menyewa rumah ada 2 bilik, ada ruang tamu, dapur dan tanah kat belakang rumah, rasa macam baru dapat hadiah sebiji banglo.

Sewa rumah ni rm450 sebulan, boleh la dianggap mahal pada ketika itu. Kami tetap cuba mencari-cari rumah lain yang lebih selesa dan murah.

May 2000 pindah ke rumah sewa yang lain, masih di Selayang Baru...rumah ni memang lagi best, tepi jalan utama, ruang tamu luas boleh muat 2 keluarga dari kampung, ada 2 bilik, 2 bilik air dan dapur yang luas, dapat rumah ni terus ikrar tak nak cari rumah lain lagi dah.

******************************************************************************************************
Kak Aya bertunang pada 24 May 2002 dan kahwin pada 9/9/2002.
Suami kak aya ada seorang kakak dan suami kak aya tu anak bongsu, 2 beradik je...kak aya ada 6 orang adik beradik..

Banyak benda yang kontra antara 2 keluarga.
Dah 13 tahun kahwin ni, ada lagi beberapa perkara yang kadang-kadang kita rasa macam belum faham samada antara kita suami isteri, antara kita dengan keluarga dia, dia dengan keluarga kita...rasanya itu perkara biasa, satu yang jelas mengenai suami kak aya ni , dia adalah banyak diam bila di dalam keluarga.

Kalau keluarga sebelah suami ada kenduri kendara, suami kak aya ni tak ada la macam kat ofis yang suka gila buat lawak ..dia lebih banyak mendengar dan tersenyum kalau perlu..tak ada la tersengih sepanjang masa, nanti apa pulak orang cakap hihi.

Macam kak aya pulak, memang jenis diam je kalau di dalam kalangan orang yang kita tak begitu biasa tetapi di dalam keluarga, kak aya riuh dan suka je buat lawak...nampak kan kita berdua memang terbalik..mungkin itu la perencah yang menyebabkan kami kekal bahagia hingga ke tahun 13. Alhamdulillah.

Tak boleh nak cerita panjang buat masa ni, sebab dah panjang dengan kisah lain dah kat atas tu..nanti kita gali-gali lagi ingatan dan share kat sini.

Malam kian larut dah ni...mata pun kian memberat..baik la off pc dulu ye.

p/s: Kak Aya banyak terhutang blogwalking ..Insyaallah, sekarang sedang cuba urus waktu, baru dapat uruskan tang publish entry , lepas ni kita cuba manage untuk blogwalking pulak ye.


 

Comments

  1. ala-ala-ala sweetnya kakAya. part tembung beskal tu best. tak mampu nak kayuh eh.
    mcm bc novel kakAya tulis ni. btw, naura tu...nama anak2 kakAya eh?

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Sesekali ..

Rindu seorang ibu