TERMINAL BAS BERSEPADU SELATAN

Assalamualaikum,

Nak cerita Kak Aya ni tak naik bas ekspress dah lebih 15 tahun..sebelum tu memang bas ekspress la kenderaan yang tolong berkhidmat tiap kali nak balik kampung dan dari kampung nak datang ke KL ni..

Teruk tak teruk Kak Aya ni bila tak tau pun yang Hentian Putra tu tak digunakan lagi sebagai terminal bas untuk perjalanan dari dan ke Pantai Timur.

Baru je lagi tau nya...itu pun tau sebab adik dari kampung datang sini untuk ambik turn jaga Ucu. Dia cakap tak boleh turun di Greenwood atau Hentian Putra lagi dah..kena turun di TBS.

Tercengang kejap kakak dia.

Kejap je la tercengangnya sebab kita tau kalau dah pindah mesti banyak kemudahan yang disediakan untuk orang ramai. ...confirm-confirm ada LRT ni..kata hati ku.

Ok lepas dah korek sana sini tanya orang tu orang ni....jelas la memang ada Komuter, LRT Star dan ERL KLIA Transit.

Yang Klia Transit tu tak ada kena mengena dengan adik Kak Aya , jadi tak payah fikir.

Komuter pulak ok jugak sebab boleh turun terus di stesyen Batu Caves tapi kata adik Kak Aya lagi sorang,kita kena turun dan tukar train untuk ke Batu Caves...ok ni macam tak begitu ok untuk mereka yang kali pertama nak menghadapinya.

Kita akan cuba bagi pilihan paling mudah bagi dia...Star LRT..naik dari TBS turun last stesyen iaitu Sentul Timur.

Ok, pendekkan cerita, perjalanan hari tu berakhir dengan adik Kak Aya selamat sampai rumah Kak Aya dengan selamat.

Tapi ada cerita sampingan yang terjadi sepanjang di TBS...itu lain kali cerita, bila teringat hi hi.

Ok itu kisah dia datang sini.

Lepas 2 minggu di sini ,semalam dia balik semula ke kampung...lama tu ambik unpaid , 2 minggu la Ayohngoh tak bergaji nanti ye...rindu awek lagi..jadi cukup 2 minggu,Ayohngoh terus beli tiket...beli di kaunter tiket di Greenwood.. ...harapan adik Kak Aya tu biarlah tak perlu ke TBS,boleh tunggu di Greenwood je walaupun dia dah maklum bas takkan berenti di Greenwood lagi dah.

Memang sah tak boleh naik bas di Greenwood..suka tak suka wajib ke TBS. ..pagi semalam sekitar jam 9 pagi kami sampai di Stesyen LRT Sentul Timur..parked kereta di situ, RM3 untuk bayaran parking..tak kira berapa jam, bayar je RM3.

Ambik tiket ke TBS , RM2.80 seorang dari Sentul Timur..lebih kurang 35 minit sampai di Stesyen Bandar Tasik Selatan...

Wah teruja Kak Aya tengok TBS ni..Stesyen LRT disambungkan terus ke TBS..jalan kaki dalam 3 minit kot dah sampai kaunter tiket bas. Oleh kerana adik Kak Aya dah ada tiket, kita terus ke kaunter untuk dapatkan boarding pass...kat situ kena bagi IC untuk petugas kaunter masukkan data mengenai pemilik tiket tu. 

Petugas kaunter tu akan tukarkan tiket tadi dengan boarding pass...pada pass tu ada dinyatakan perlu ke gate no berapa.

Nampak macam nak naik flight aja....

Besar jugak TBS ni...ada pelbagai kemudahan untuk orang ramai...ada ATM, foodcourt, surau..

Itu antara yang sempat Kak Aya perhatikan pusing-pusing kepala...maaflah segan nak ambik gambar...ini masalah Kak Aya ..susah benar nak ambik gambar...macam segan bila ada orang tengok.

Secara peribadi dan secara pentingkan diri sendiri hi hi , Kak Aya rasa lebih suka kalau bas dapat turunkan penumpang dan pick up penumpang di Greenwood seperti sebelum ni...ye la sebab dah dekat sangat Greenwood tu dengan rumah.

Secara am nya, memang TBS ni lebih selesa dan banyak kemudahan untuk orang ramai berbanding dengan Hentian Putra yang sempit .

Memang ada plan nak bawak anak-anak naik bas ekspress untuk pulang ke Terengganu..kesian anak-anak tak pernah naik bas...kita dulu kesian sebab tak pernah naik kereta!

Insyaallah cuti sekolah akan datang.

Comments

  1. hehehe biasalah tu kak ..kalau dah lama tak pernah memang kita pun jadi asing tempat tersebut

    Jom Vote blog acik bagi msmw

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Sesekali ..

Rindu seorang ibu