Lagi info tentang Plasenta Previa

Jujur saya akui, sejak mengetahui masalah uri di bawah minggu lepas, saya suami isteri agak susah hati sedikit...ketika mengandungkan Umar dulu, pernah berlaku pendarahan ketika kandungan berusia sekitar 3 bulan lebih...ketika itu pendarahan berlaku secara tiba-tiba dan agak banyak tetapi hanya sekali saja berlaku. Kami terus ke Pusrawi dan disitu saya terus diberikan pil untuk menguatkan rahim sebaik saja selesai ultrasound. Syukur kerana selepas itu kedudukan uri kembali normal, sebulan selepas itu tetapi saya tetap perlu melakukan ujian scan saban bulan dan hinggalah saat nak bersalin, sebelum ditolak ke labour room tetap jugak kena scan ..walaupun setiap kali scan menunjukkan uri berada di tempat normal.

Kali ni, pendarahan hanya saya perasan selepas saya membuang air kecil dan ternampak keluar ketulan berdarah seperti hari pertama kita datang bulan. Memang saya agka cemas dinihari tersebut ( Rabu)..kejutkan suami yang tengah lena tidur, dia terkejut dalam terpinga-pinga..

Bila ke klinik, doktor melakukan scan, dia cakap "uri berada berhampiran pundi kencing dan bolehlah dikatakan agak ke bawah daripada kebiasaan..doktor bagi ubat untuk menguatkan rahim beserta MC seminggu.

Doktor ada menerangkan tentang risiko-risiko bila disahkan plasenta previa ( hanya disahkan selepas kandungan berusia 7 bulan). Buat masa ni uri akan bergerak sehingga la usia kandungan memasuki 7 bulan @ 28 minggu...berita buruknya ada juga kedudukan urinya kekal di bawah sehingga 28 minggu.

Bila dah masuk 28 minggu, disahkan plasenta previa, risiko untuk bedrest di hospital memanglah tinggi...bedrest mungkin hingga saat bersalin. ( tak sanggup saya nak bayangkan).

Nasihat doktor, doa banyak-banyak....buat solat hajat...

Disamping itu saya turut memperbanyakkan bacaan di blog tentang plasenta previa ni..

Ini artikel yang saya ambil dari blog NI

Apakah tanda-tanda dan gejala plasenta previa?

Gejala yang lazimnya berlaku ialah:
Pendarahan faraj yang tidak sakit.
Renjatan (peluh dingin, kulit lembab, pernafasan cepat, kadar denyutan nadi yang cepat, rasa mengantuk dan tidak sedar diri).
Bersalin pramatang (sakit di bahagian abdomen dan pengecutan rahim).

Mujurlah, plasenta previa boleh dikesan sewaktu menjalani pemeriksaan rutin ultrasound. Anda mungkin mengalami plasenta previa buat pertama kalinya jika anda merasai satu atau kesemua gejala berikut:

Pendarahan faraj secara tiba-tiba dan banyak tetapi tidak sakit.

Faraj berdarah merah terang yang mungkin disebabkan oleh pengecutan rahim.

Pendarahan berbentuk gumpalan darah beku berwarna merah keperangan atau gumpalan darah beku berwarna merah terang keluar dari faraj. Lazimnya terjadi di antara minggu ke 30 - 34 kehamilan.

Pendarahan selepas persetubuhan atau selepas pemeriksaan pelvis.


Apakah komplikasi plasenta previa?

Bayi akan menghadapi risiko yang lebih besar, oleh itu doktor anda akan melakukan kelahiran lebih awal (selalunya pada minggu ke 38).

Beberapa komplikasi plasenta previa termasuklah:

Pendarahan yang berlebihan selepas kelahiran

Turisan Caesarean akan dibuat pada tempat yang sama dengan kedudukan plasenta previa dalam rahim untuk melahirkan bayi. Ini bermakna, uri atau plasenta tersebut dipotong pada waktu yang sama dengan kelahiran menyebabkan pendarahan bagi kedua-dua ibu dan bayinya. Doktor biasanya akan cuba mengelak dari memotong uri.

Pendarahan berlebihan selepas kelahiran bayi dan uri,keadaan ini dipanggil pendarahan postpartum. Ini disebabkan kesukaran ibu yang menghidap plasenta previa mengecutkan bahagian bawah rahimnya. Bila ini terjadi pembuluh darah akan terbuka dan berdarah.

Plasenta yang melekat secara abnormal - akreta

Selalunya, uri jenis ini boleh berfungsi secara normal semasa hamil. Walau bagaimanapun, apabila tiba masanya untuk dipisahkan dari dinding uri, selepas kelahiran, ianya tidak dapat dilakukan. Biasanya, pembedahan histerektomi akan dilakukan kerana kesukaran untuk mengeluarkan uri yang boleh menyebabkan pendarahan.

Apakah ujian yang dilakukan untuk mengesan keadaan ini?
Ujian-ujian yang mungkin dijalankan termasuklah:
Pengimbasan ultrasound
Plasenta previa boleh dikesan melalui penggunaan peralatan ultrasound. Kebanyakan kes dapat dikesan menggunakan teknik ini walaupun di peringkat kehamilan yang lebih awal. Jika uri menutup bahagian bawah rahim semasa 7 bulan mengandung, diagnosis plasenta previa akan dibuat.


Apa yang perlu saya lakukan jika saya disyaki mendapat plasenta previa

Jika anda mengalami apa-apa bentuk pendarahan, laporkan kepada doktor secepat mungkin. Jika didiagnoskan mengalami plasenta previa, anda mungkin perlu dimasukkan ke hospital, kerana pada saat itu pendarahan boleh berlaku secara spontan. Rawatan terbaik untuk anda ialah berehat atau berbaring di tempat tidur untuk mengelak pengecutan rahim yang boleh menyebabkan pendarahan. Cubaelakkan dari melakukan persetubuhan atau melalui pemeriksaan pelvis kerana ini boleh menyebabkan pendarahan.

Bagaimanakah plasenta previa dirawat?

Rawatan Pertolongan Cemas
Pertolongan cemas hanya diperlukan jika pesakit mengalami pendarahan yang teruk dan akan mendapat renjatan.
Apa yang anda perlu lakukan ialah:

Dapatkan khidmat kecemasan. Letakkan pesakit dalam keadaan yang selesa.

Tenangkan pesakit. Ia mungkin dalam keadaan cemas dan risau.

Memeriksa gejala renjatan pada pesakit (lihat di bawah - ia mungkin menghadapi pendarahan dalaman).
Jika pesakit menunjukkan gejala-gejala berikut, ia mungkin menghadapi renjatan:

Keresahan atau kegelisahan.
Nadi berdenyut lemah dan pantas.
Kulit sejuk, lembap dan pucat.
Menggigil.
pernafasan singkat dan pantas.
pening dan terasa letih.
loya atau muntah.
tidak sedarkan diri.
Jika anda tidak dilatih untuk mengendali pertolongan cemas, bawa pesakit segera ke hospital.
Jika anda mempunyai kemahiran melakukan pertolongan cemas, periksa saluran udara, pernafasan dan edaran darah. Lakukan resusitasi kardiopulmonari (CPR) jika pesakit tidak bernafas atau nadi dan denyutan jantungnya tidak dapat dirasai.

Apakah jenis ubat-ubatan yang diberi bagi merawat plasenta previa?
Dadah yang digunakan untuk rawatan plasenta previa merangkumi 3:
Kortikosteroid
Tokolitik
Jika pesakit tidak berada di sekitar pelahiran dan janinnya berumur kurang dari 34 minggu, kortikosteroid seperti betametason mungkin diberi untuk mempercepatkan kematangan paru-paru janin.
Kadangkala ubat tokolitik seperti magnesium sulfat atau terbutalin disyorkan untuk mengurangkan pengecutan rahim.
Doktor akan menasihati anda terlebih dahulu sebelum memulakan sebarang rawatan.

Apakah bentuk rawatan am yang diberi untuk plasenta previa?
Rawatan bergantung pada peringkat kehamilan dan jumlah pendarahan yang berlaku2.
Jika kehamilan anda berusia 35 minggu atau lebih, doktor mungkin melakukan pembedahan Caesarean. Walau bagaimanapun, jika pendarahan berlaku sebelum tempoh ini, anda mungkin diminta untuk berehat di hospital dan diberi rawatan konservatif.

Berbaring dan berehat di tempat tidur adalah rawatan yang terbaik untuk mengelakkan pengecutan rahim yang boleh menyebabkan pendarahan.

Jika kehamilan anda berada dalam minggu ke 28 atau lebih dan anda mengalami plasenta previa, tetapi tidak berdarah, doktor mungkin menasihat anda supaya berehat dan berhenti dari melakukan kerja-kerja berat.
 
Jika pendarahan berlaku, anda mungkin dimasukkan ke hospital untuk dipantau dan diberi rawatan lanjutan, jika perlu.

Anda mungkin diperiksa untuk mengesan anemia dan kesesuaian kumpulan darah sekiranya timbul keperluan untuk pemindahan darah.

Jika anda mengalami pendarahan, doktor mungkin terpaksa memasukkan cecair melalui vena (IV) di lengan anda.

Kadar denyutan jantung bayi anda akan dipantau dan kiraan sel darah anda akan diawasi dari masa ke semasa.

Apakah prognosis bagi plasenta previa?

Bagi kebanyakan kes, plasenta previa boleh dikesan dengan tepat menggunakan teknik seperti ultrasound sebelum janin berada dalam keadaan bahaya. Kematian bayi dan ibu boleh dikurangkan jika mereka yang berisiko ini dimasukkan ke hospital dan pembedahan Caesarean dilakukan, jika perlu.

Apakah langkah-langkah pencegahan yang perlu diambil untuk masalah ini?

Langkah-langkah yang perlu diambil untuk mengelak berlakunya plasenta previa ialah:

Mengubah gaya hidup

Berhenti merokok.

Elak dari mengambil alkohol semasa mengandung.

Jika anda mempunyai sejarah plasenta previa, jagaan kehamilan yang lebih awal untuk kehamilan yang akan datang adalah langkah yang terbaik. Ini kerana jika plasenta previa ini berlaku semula ianya dapat dikesan lebih awal dan pemantauan rapi boleh dilakukan. Dengan ini pengurusan yang baik dapat diberi kepada ibu tersebut.

p/s: Semoga Uri saya kembali normal selepas ini...

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Sesekali ..

Rindu seorang ibu