Keputusan Ujian Mamogram

Hari ni saya bercuti sebenarnya...sekian lama saya berperang dengan perasaan sendiri tentang apa yang saya rasa...berdenyut, sengal, senak semua ada rasa , senang cerita.


Mengenangkan usia dah pun menginjak 40 tahun, berat badan berlebihan dah pun 6 tahun, saya nekad untuk melakukan ujian mamogram hari ni. Mesti buat kalau tidak saya akan dihantui oleh 1001 perkara negatif.


Dah la nak puasa dah minggu depan, kalau fikiran asyik fikirkan tentang perkara yang entahkan betul entahkan tidak, ibadah puasa pun boleh terganggu jadinya.


Memang berdebar gila kala menunggu nama dipanggil untuk melakukan ujian tersebut..oh ya saya lakukan ujian di Twin Towers Medical Centre, KLCC.


Sebelum ni pernah dengar cerita betapa sakitnya ketika ujian tu dilakukan, ketika menunggu tadi tu, memang saya tak dapat nak bayangkan macam mana rupa bentuk ujian tu bakal dilakukan.


Masuk ke bilik mamogram, ketika menukar pakaian, saya dah boleh bayangkan sikit-sikit mengikut imaginasi saya cara ujian di lakukan.


Bila dah ready, Jurux-ray masuk nak menerangkan serba sedikit tentang ujian tu dilakukan. Pada usia bawah 40 tahun , tisu di dalam payudara masih kental , sukar nak tembusi betul-betul..andaikata selepas ujian ni dilakukan , doktor agak kurang pasti dengan imej tu nanti, puan akan diminta melakukan ujian Ultrasound.


Ok, tak nak berdebar-debar lagi dah, saya angguk dan bagitau dah bersedia.


Hmm tak lah segerun ketika jurux-ray menerangkan cara ujian ini dilakukan tadi..memang bayangkan sakit gila tetapi biasa-biasa saja.


Siap ujian, buat bayaran dan tunggu report daripada doktor.


Lama juga menunggu untuk report, dalam hati jangan ceritalah betapa hebatnya debaran...sukar untuk diterjemahkan dalam bentuk tulisan.


Lidah hanya mampu bertasbih kepada Allah memohon kekuatan.


Akhirnya, bersyukur sangat bila doktor cakap semuanya normal saja, kadang-kadang apa yang rasakan seperti sengal, berdenyut , senak adalah disebabkan oleh perubahan hormon dan juga aktiviti kita seharian , mungkin mengangkat barang berat atau senaman yang agak lasak. 


Hmmm saya selalu mengubah susun atur perabot di dalam rumah....mungkin itu salah satu penyebabnya.


Syukur padaMU YA ALLAH!

Comments

Popular posts from this blog

Sesekali ..

Rindu seorang ibu