Majalah Anjung Seri Ogos 2012

Salah satu terapi buat saya adalah membeli majalah tetapi bukan majalah hiburan ye! MIDI, RAPI,SOLUSI,ANIS, IMPIANA, ANJUNG SERI, ASUH - wajib beli setiap keluaran.

Beli tetapi kadangnya saya tak sempat baca pun. Tetapi setiap kali membeli hati terasa sangat seronok walaupun tak siapa yang tau keseronokan itu.

Semalam turun ke kedai mamak kat tingkat bawah ofis, ternampak Majalah Anjung Seri keluaran Ogos, terus beli.


Mungkin nak bershopping besar diluar kemampuan saya, membeli majalah je yang sesuai dengan kemampuan yang boleh dijadikan terapi.

Anda pulak bagaimana? Ada cara tertentu yang memang memberikan kepuasan dan keseronokan?

Umar dan puasa

Ni entry ekspress, taip dengan kelajuan yang sama dengan kelajuan roket he he.

Hari ni hari yang ke 5 puasa...nampaknya Umar dapat menjalani ibadah puasa macam orang lain jugak..Syukur dia dapat melaluinya walaupun mungkin kurang sempurna kerana dia sahur agak lewat sikit yakni dah habis waktu sahur baru dia makan sahur.

Ketika di sekolah memang dia ceria dan segar bugar tetapi balik je rumah dia akan mula buat perangai..lapar dan dahaga di bibir mulut je...begitu la ragam dia setiap petang, macam-macam cara dia lakukan untuk menarik perhatian orang agar memberi dia minum dan makan, dah le duduk di tepi makanan je. Berbeza dengan si kakak, yang hanya banya terbaring atas sofa je kala menunggu waktu berbuka.

Bila dah berbuka, Umar makan cukup banyak, dia la orang terakhir yang menghabiskan makanan.

Waktu sahur pun dia akan makan banyak, kakak hanya makan sesuap dua je.

Semoga hari ni Umar akan terus bertahan hingga ke waktu berbuka seperti hari-hari yang lepas.

Selamat Bersahur dan Selamat Berpuasa!

Amalan Praktikal di Bulan Ramadhan

Dah 3 hari dah pun kita puasa, kan? Hari ni masuk hari ke 4..Alhamdulillah masih lagi kita berupaya untuk bersama-sama merebut pahala dan menambah takwa kepada Allah. 

Hari ni jom kita refresh balik pengetahuan dan amalan kita, kot-kot masih ada yang boleh diperbaiki, 

Untuk hari ni ,  meh kita semak semula apakah amalan praktikal di bulan Ramadhan. 

Ni lebih kurang jadual yang boleh kita susun supaya amalan dan pengurusan waktu menjadi lebih teratur: 

1. Berwuduk untuk tunaikan solat sunat 2 rakat Tahajjud. 


2. Bersahur untuk menikmati makanan atau minuman walaupun sedikit secara berjemaah 

dengan ahli keluarga, kerana ia merupakan amalan sunat yang dilakukan oleh baginda Rasulullah s.a.w. 

3.Bersiap untuk menuju ke masjid atau surau, solat 2 rakaat Tahuyyatul Masjid dan sunat sebelum subuh serta niat untuk beriktikaf. 


4.Solat Subuh berjemaah dan duduk seketika untuk berwirid zikir serta membaca Al-Quran. 


5.Bersiap untuk ke pejabat dan sebagainya dengan membaca doa memakai pakaian, keluar rumah dan menaiki kenderaan, jika berkereta, pasang Al-Quran sebagai zikir kepala Allah atau membaca Ma'thurat sepanjang perjalanan. 


6.Menjaga waktu solat pada awal waktu walaupun di surau pejabat atau ke masjid untuk solat Zuhur secara jemaah. 


7.Waktu makan yang terluang dalam Ramadan diisi dengan pembacaan Al-Quran atau rehat seketika. 


8.Membaca zikir Ma'thurat petang dalam perjalanan pulang ke rumah. 


9. Jika anda seorang isteri yang berkerjaya, sekurangnya-kurangnya dapat menyediakan air minuman untuk keluarga, agar tidak terlepas satu petang pun di bulan Ramadhan tanpa dapat pahala menyediakan juadah bagi orang yang berpuasa. 


10.Berbuka puasa secara jemaah, sama ada di rumah, di masjid atau di surau , dengan dimulakan dengan memakan kurma serta elakkan diri dari makan terlalu kenyang yang boleh menjejas amalan yang lain. 


11.Menunaikan solat Maghrib secara berjemaah. 


12.Bersiap untuk solat Isyak dan Terawih. 


13. Bersedia untuk mendnegar tazkirah Ramadan, menuntut ilmu di dalamnya adalah wajib, elak dari berbalah mengenai jumlah rakaat terawih, 8 atau 20 dibolehkan. 


14.Tadarrus Al-Quran/membaca Al Quran di samping menelaah maksud ayat-ayat yang dibaca untuk mendapat kefahaman dan pahala. 


15.Disarankan melakukan kunjungan/ziarah saudara-mara, sahabat handai bagi mengeratkan hubungan silaturrahim. 


16. Disarankan mengundang jiran,sahabat ke rumah dengan menyediakan juadah berbuka puasa didahului dengan ucapan ringkas tazkirah sebelum berbuka. 


17. Banyakkan mendengar nasihat, motivasi, kaunseling agama dalam bulan Ramadhan. 


18. Kurangkan atau elakkan daripada menonton, mendengar hiburan yang boleh menjejas pahala amalan sepanjang Ramadan. 


19. Elakkan daripada berboros ketika menyediakan hidangan berbuka. 


20. Perbanyakkan sedekah dan bertegur sapa dengan mereka yang tidak bersedia untuk berkawan. 


21.Hormati bulan Ramadhan deng
an menutup aurat dengan sempurna. 

Hadith Rasulullah s.a.w yang bermaksud: 
"Kalaulah hamba-hamba Allah tahu apa yang ada dalam bulan Ramadhan , mereka akan bercita-cita agar sepanjang tahun ini dijadikan Allah sebagai bulan Ramadhan". 

Sama-samalah kita merenung agar Ramadhan tahun ini adalah yang terbaik pernah kita lalui. 

(Sumber daripada Harakah) 

Tip Didik Anak Belajar Berpuasa

Tahun ni kali pertama Umar berpuasa, sebelum masuk Ramadhan, nampaknya dia agak teruja untuk sama-sama mengerjakan ibadah puasa. 

Pada hari pertama puasa semalam, Umar bersahur a.k.a bersarapan pagi jam 6.45 pagi , 15 minit sebelum kami berdua keluar ke pasar. 

Balik dari pasar , seperti biasa singgah di rumah makcik sebab dia pun tumpang sekali ke pasar, Umar sekali lagi makan, kali ni makan nasi goreng, kiranya ni sahur ke dua la...tetapi jam 9 pagi dia dah stop makan dan teruskan puasa hingga ke petang.

Agak tak sangka kerana Umar dapat bertahan ke petang, jam 6 petang kami ke kedai runcit, beli roti yang diinginkan oleh Umar sejak malam semalam lagi. Dapat je roti tu, dia terus masuk mulut dan kunyah, tetapi belim sempat ditelan, saya ternampak dan terus minta dia keluarkan roti daripada mulut. Agak kecewa nampaknya dia kerana tak sempat nak telan roti tu. 

Untuk kali pertama ini, saya sangat bersyukur kerana Umar dapat berpuasa hingga ke waktu berbuka walaupun ianya tidaklah sesempurna mana, tak apalah, dia pun belum 6 tahun lagi sebenarnya. .sekadar berlatih puasa.

Hari ke 2, ni saya belum pasti Umar masih ingin berpuasa atau tidak, tengok ketika dia berbuka semalam, memang macam tak jumpa nasi seminggu he he.

Ok, kali ni saya nak share tip yang saya baca di dalam Majalah MIDI.

Ada beberapa tip yang berguna untuk ibu seperti saya dan juga sahabat semua, sebagai panduan untuk mendidik anak kecil kita berpuasa. 

1. Ceritakan kepada anak kita tentang faedah puasa. Kenapa kita orang Islam perlu berpuasa.

2. Biarkan mereka berpuasa mengikut kemampuan mereka, dalam erti kata yang lain, jangan memaksa dia meneruskan puasa hingga waktu berbuka andainya dia sudah benar-benar tidak mampu untuk meneruskannya lagi. 

3. Beritahu anak kita puasa itu bukan setakat tidak makan dan tidak minum saja tetapi perlu menjauhkan diri daripada sifat malas, marah, mengata orang. 

4. Didik dia bangun sahur. Beritahu dia tentang kebaikan bersahur. 

5. Galakkan anak kecil kita tidur awal pada malam hari untuk memudahkan anak bangun bersahur. 

6. Tunaikan solat Subuh berjemaah sekeluarga. 

7. Sebagai penambah semangat dan dorongan, sediakan makanan kegemaran si anak kala berbuka. 

8. Hindari anak kita daripada melalui kawasan yang mampu memberi dugaan kepada dia, contohnya melalui restoran makanan segera . 

9. Jangan biarkan anak terlalu banyak menonton TV atau bermain game. Galakkan dia melakukan aktiviti berfaedah seperti mengaji, mendengar bacaan Al Quran 

10. Libatkan anak-anak dengan aktiviti kebajikan 
a - Sedekah makanan kepada yang memerlukan 
b.  Memberi derma pakaian atau sebagainya 

11. Kurangkan bermain yang boleh memenatkan, contohnya bermain basikal, bola sepak 
12. Iangan bandingkan kemampuan berpuasa antara anak-anak kita walaupun mereka adalah adik beradik. 
13. Cuba tawarkan ganjaran tetapi jangan keterlaluan. 
14. Elakkan anak kita daripada terlalu kerap melihat jam kerana ianya akan membuatkan masa seolah makin lambat bergerak. 

Anda sahabat semua pula bagaimana ? Dapat berpuasa hingga ke waktu berbuka?


Tip Berjimat Di bulan Puasa

Ramai yang berazam nak berjimat bila tibanya bulan puasa tetapi ramai yang kalah dengan azam tersebut, mungkin kuat sangat panggilan Pasar Ramadhan kot.


Jom kita berkongsi tip yang mungkin dapat membantu kita untuk berjimat.


1. Jangan terlalu ikut hawa nafsu  - biasanya niat asal nak beli sikit je tapi bila dah sampai di Pasar Ramadhan, lain jadinya...tergoda dengan pujukan nafsu akhirnya, membazir kerana tak habis dimakan. 

2. Rancang perbelanjaan - rancang dan mesti ikut apa yang dirancang..kalau takat rancang cantik-cantik macam saya ni, sampai di Pasar Ramadhan tak ikut rancangan itu, memang hancuss jugak...yang penting rancang dan patuh pada rancangan yang telah dibuat. 

3. Masak sendiri - tahun ni memang perancangan saya untuk memasak sendiri setiap hari untuk berbuka, kalau nak ke Pasar Ramadhan tu mungkin untuk mencari kuih je. Harapnya perancangan ini akan menjadi kenyataan. Insyaallah. 

4. Berbuka di Masjid atau Surau - ini sesuai untuk mereka yang masih bujang. Lepas berbuka terus boleh solat berjemaah, selesai solat terawih barulah pulang ke rumah,ini amalan adik saya yang masih bujang tu , jimat kos dan jimat masa katanya. 

5. Fokus pada ibadah bukan berbelanja - Bulan Ramadhan adalah pesta ibadah bukannya pesta membeli belah baik beli makanan atau pun beli kelengkapan raya, biarlah segalanya bersederhana. 

Semoga tip di atas ni memberi manfaat kepada saya dan sahabat semua. 

Salam Ramadhan 2012

Esok semua Islam akan mula berpuasa. Saya mengucapkan selamat menyambut bulan Ramadhan Al Mubarak kepada semua pembaca blog ini. Ampun dan maaf dipohon di atas kesilapan sepanjang saya menulis di blog ini yang mungkin tanpa disedari telah menyinggung perasaan pembaca blog ini.


Saya doakan semoga Ramadhan kali ini adalah Ramadhan terbaik untuk kita semua. Bersama-samalah kita merebut ganjaran pahala yang dijanjikan Allah pada bulan Ramadhan ini.


Semoga kita sentiasa cergas sepanjang Ramadhan ini.

KESILAPAN YANG DILAKUKAN KETIKA MENJALANI IBADAH PUASA

Kuliah zohor terakhir tengah hari semalam kerana akan dihentikan  sementara sehingga berakhirnya Ramadhan. Ini adalah kerana waktu rehat hanya setengah jam setiap hari sepanjang Ramadhan ini. 

Berikut adalah beberapa kesilapan yang sering kita lakukan sepanjang bulan Ramadhan sebelum ini dan mari la kita berdoa semoga kita dapat mengerjakan ibadah puasa tahun ini dengan lebih baik berbanding sebelum ini. 


1. Lafaz Niat Puasa Pada waktu sahur 
Lafaz niat sepatutnya dilafazkan pada malam hari bukannya pada waktu sahur atau pun sebaik saja bersahur. 
Setiap malam kena lafaz niat puasa. 

2. Makan dan minum dengan sengaja di depan orang yang berpuasa ketika haid atau pun apa jua alasan yang dibenarkan untuk berbuka. 

Saya akui pernah makan dengan selamba ketika sahabat saya sedang berpuasa , maklumlah di dalam jabatan saya ni hanya kami berdua je yang beragama Islam, kedudukan beliau yang membelakangi saya memudahkan saya mengunyah roti dengan selamba je kala waktu rehat , sepatutunya saya perlu makan di tempat tersembunyi di dalam stor, contohnya. Walaupun sahabat tadi membelakangi saya dan ralit membuat kerja beliau, itu tetap di larang. Insyaallah tahun ni, kami berdua dah pun bersepakat, kalau salah seorang tak puasa, mesti makan dalam stor, kalau sama-sama tak puasa, kita makan je di meja kita sebab staf-staf lain semuanya keluar makan masa tu kerana mereka bukan Muslim. 

Berterusan makan dan minum selepas terbatal puasa dengan sengaja 

Ini contoh yang ustaz berikan tadi: 

Seorang isteri telah dipaksa melakukan persetubuhan oleh suaminya, selepas bersetubuh, suami isteri tadi perlu meneruskan puasa mereka hingga waktu berbuka walaupun puasa itu telah pun terbatal. 

3.Bersahur di tengah malam. 
Ianya tidaklah menjadi satu kesalahan untuk makan di tengah malam, tetapi kita tidak akan mendapat keberkatan sahur yang dijanjikan Allah sekiranya makan dengan niat sahur ketika waktu tengah malam. 

Amatlah rugi sekiranya kita membiarkan keberkatan yang dijanjikan Allah sedangkan kita boleh bersahur pada waktu sahur dengan hanya meminum seteguk air. 

Apatah lagi , waktu sahur adalah waktu dimana doa paling mustajab. 

Bangun sahur dengan niat sekadar untuk menyediakan hidangan untuk keluarga 
Para isteri amat bertuah kerana berpeluang mendapat ganjaran yang besar ketika menyediakan sahur tetapi ramai yang terlupa sebenarnya selain daripada menyediakan hidangan, kita juga boleh melakukan amal ibadat lain sebelum menyediakan hidangan atau selepas bersahur. 

Antaranya kita boleh melakukan solat sunat, mengaji Al Quran, berzikir dan mendengar bacaan Al Quran daripada CD sekiranya kita dalam  haid. 
Malahan kita turut boleh berzikir ketika sedang memasak hidangan sahur. 


4. Tidak menunaikan solat fardu dan tidak menutup aurat ketika berpuasa. 
Memang puasa itu sah tetapi tidak mendapat pahala, solat fardu di bulan puasa mendapat gandaan 700 kali. 
Solat fardu dan menutup aurat adalah kewajipan ke atas setiap orang Islam yang telah baligh. 

5. Tidak mengutamakan solat Subuh berjemaah. 
Ramai yang memilih solat sendirian kerana ingin cepat tidur . 

6. Solat di masjid kerana inginkan kemeriahan. 

7. Malas bekerja ketika siang hari 
Puasa sepatutnya mencergaskan kita . 

8. Memperbanyakkan tidur di siang hari 

9. Wanita tidak menutup/menjaga aurat dengan sempurna ketika ke masjid. 
Ustaz memberikan contoh , ada yang memakai kaftan berlengan pendek dan mengangkat kain ketika melangkahkan kaki di tangga masjid hingga menampakkan betis. Seeloknya pakailah stoking ketika ke masjid.


Semoga entry ini dapat membantu kita dalam memperbaiki amal ibadat kita di bulan Ramadhan kali ini. Insyaallah. 

Keputusan Ujian Mamogram

Hari ni saya bercuti sebenarnya...sekian lama saya berperang dengan perasaan sendiri tentang apa yang saya rasa...berdenyut, sengal, senak semua ada rasa , senang cerita.


Mengenangkan usia dah pun menginjak 40 tahun, berat badan berlebihan dah pun 6 tahun, saya nekad untuk melakukan ujian mamogram hari ni. Mesti buat kalau tidak saya akan dihantui oleh 1001 perkara negatif.


Dah la nak puasa dah minggu depan, kalau fikiran asyik fikirkan tentang perkara yang entahkan betul entahkan tidak, ibadah puasa pun boleh terganggu jadinya.


Memang berdebar gila kala menunggu nama dipanggil untuk melakukan ujian tersebut..oh ya saya lakukan ujian di Twin Towers Medical Centre, KLCC.


Sebelum ni pernah dengar cerita betapa sakitnya ketika ujian tu dilakukan, ketika menunggu tadi tu, memang saya tak dapat nak bayangkan macam mana rupa bentuk ujian tu bakal dilakukan.


Masuk ke bilik mamogram, ketika menukar pakaian, saya dah boleh bayangkan sikit-sikit mengikut imaginasi saya cara ujian di lakukan.


Bila dah ready, Jurux-ray masuk nak menerangkan serba sedikit tentang ujian tu dilakukan. Pada usia bawah 40 tahun , tisu di dalam payudara masih kental , sukar nak tembusi betul-betul..andaikata selepas ujian ni dilakukan , doktor agak kurang pasti dengan imej tu nanti, puan akan diminta melakukan ujian Ultrasound.


Ok, tak nak berdebar-debar lagi dah, saya angguk dan bagitau dah bersedia.


Hmm tak lah segerun ketika jurux-ray menerangkan cara ujian ini dilakukan tadi..memang bayangkan sakit gila tetapi biasa-biasa saja.


Siap ujian, buat bayaran dan tunggu report daripada doktor.


Lama juga menunggu untuk report, dalam hati jangan ceritalah betapa hebatnya debaran...sukar untuk diterjemahkan dalam bentuk tulisan.


Lidah hanya mampu bertasbih kepada Allah memohon kekuatan.


Akhirnya, bersyukur sangat bila doktor cakap semuanya normal saja, kadang-kadang apa yang rasakan seperti sengal, berdenyut , senak adalah disebabkan oleh perubahan hormon dan juga aktiviti kita seharian , mungkin mengangkat barang berat atau senaman yang agak lasak. 


Hmmm saya selalu mengubah susun atur perabot di dalam rumah....mungkin itu salah satu penyebabnya.


Syukur padaMU YA ALLAH!

Review Novel Terlerai Kasih

Novel ni sebenarnya dah 2 minggu habis dibaca tapi malas nak update pada blog.

Ok, saya cadangkan anda baca novel ini kerana tidak klise seperti novel lain dan tidak membosankan.




Review Novel Teduhan Kasih

Sedang baca....nak habiskan proses bacaan novel sebelum tibanya Ramadhan....lepas tu lupakan kejap novel-novel ni..

Setakat separuh bacaan novel ni, boleh la dikatakan ada kelainan dan mempunyai jalan cerita tersendiri. Tahniah Marissa!



Review Novel Mampu Menyintaimu

Novel ni baru je dihabiskan bacaannya...sekarang ni memang tak sempat nak review panjang-panjang, lagi elok kot kalau tersalah komen, kena smash balik hu hu.

Ok, novel ni best, boleh la dibaca dan ada kelainannya...dicadangkan untuk anda baca kalau anda tak tau nak baca novel apa.



Review Novel Kahwin Ganti

Baca separuh jalan je...ntah la bukan tak sedap , mungkin tak begitu kena dengan selera saya.


Apa pendapat kawan-kawan yang dah baca novel ni?

MUTIARA RAMADHAN


Memandangkan bulan Ramadhan sudah menghampiri kita, saya ambil kesempatan ini untuk bersama-sama berkongsi sesuatu yang mungkin bermanfaat untuk kita semua. Semuanya telah pun diketahui oleh kita tetapi anggaplah ini sebagai ulangkaji untuk diri sendiri. 



1.KELEBIHAN BULAN RAMADHAN 

Nabi s.a.w bersabda maksudnya: 

"Telah datang bulan Ramadhan yang penuh berkat kepadamu. Dengannya, Allah swt melimpahkan rahmatnya, mengampunkan dosa dan mengabulkan doa. 

Pada bulan itu Allah swt melihat perlumbaan dalam mengerjakan ibadah dan membangga-banggakan kamu dihadapan para malaikat.  Oleh kerana itu, tunjukkanlah kepadanya kebaik-kebaikan dirimu. Maka sesungguhnya orang-orang yang celaka adalah mereka yang tidak mendapat rahmat Allah swt pada bulan Ramadhan". (Riawayat An-Nasai) 

2. PUASA MENGAMPUNI DOSA 

Nabi s.a.w bersabda maksudnya: 

"Sesiapa yang berpuasa pada bulan Ramadhan dengan penuh keimanan kepada Allah swt dan mengharapkan pahala, nescaya akan diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu.( Riwayat al-Bukhari dan Muslim) 

3.KELEBIHAN BERPUASA DI BULAN RAMADHAN 

Allah Berfirman yang bermaksud: 
"Setiap amal anak Adam adalah untuk anak Adam itu sendiri melainka puasa. Sesungguhnya puasa itu bagiKU dan AKU yang akan membalas puasanya." (Hadith Sahih Riwayat Bukhari) 


4. AMARAN BAGI YANG MENINGGALKAN PUASA 

Nabi s.a.w bersabda maksudnya: 

"barangsiapa berbuka puasa Ramadhan sehari tanpa rukhshah ( alasan yang dibenarkan) atau sakit, maka dia tidak akan dapat menebus dosanya walaupun dengan berpuasa seumur hidup. ( Riwayat Bukhari dan Muslim) 

5. PUASA RASULULLAH SAW 

Rasulullah saw sering berpuasa sehingga kami menyangka beliau akan berpuasa seterusnya dan beliau sering berbuka sehingga kami menyangka beliau akan berbuka seterusnya. Aku tidak pernah melihat beliau berpuasa sebulan penuh kecuali dalam bulan Ramadhan dan aku tidak pernah melihat beliau berpuasa sunat dalam sebulan lebih banya di bulan Syaaban. (Sahih Muslim) 

6. KELEBIHAN BERSAHUR 

Nabi s.a.w bersabda maksudnya: 

"Sahur itu seluruhnya berkat, kerana itu janganlah kamu meninggalkannya walaupun hanya seteguk air, kerana Allah dan malaikatNya memberi selawat kepada orang -orang yang makan pada waktu sahur. ( RIwayat Ahmad) 

Antara waktu Allah qabul doa ialah sahur. Masa itu doa banyak2 dalam hati sambil makan, sahur waktu Allah turun ke langit dunia sebagaimana sabda rasulullah SAW : " Siapa yang memohon,akan Aku beri. Siapa yang berdoa, akan Aku kabulkan. Siapa yang memohon keampunan,akan Aku beri keampunan" ( HR al-Bukhari dan Muslim ). 

7. IBADAT MALAM & TERAWIH 

Nabi s.a.w bersabda maksudnya: 

"Sesiapa yang beribadat pada malam bulan Ramadhan dengan penuh keimananda mengahrapkan akan pahal daripada Allah swt,nescaya akan diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu. ( Riwayat Imam Bukhari) 

8. WAKTU BERBUKA PUASA 

Apabila malam telah datang, siang telah hilang dan matahari terbenam, maka orang yang berpuasa boleh berbuka. ( Hadith sahih Riwayat Muslim) 

9. LIPAT GANDA PAHALA PUASA 

Daripada Abu Hurairah r.a daripada Rasulullah  saw , baginda bersabda maksudnya: 

"Segala amal kebajikan anak Adam itu dilipatgandakan pahalanya  kepada 10 hinggalah ke 700 kali ganda kecuali puasa, sesungguhnya puasa itu adalah untukKU dan AKU memberikan balasan pahala kepadanya , kerana dia ( orang yang berpuasa) telah  meninggalkan syahwat dan makan minumnya kerana AKU. ( Hadith Qudsi Riwayat Muslim). 

10. PUASA ITU PERISAI 

"puasa itu bagaikan perisai , maka apabila seseorang kamu berpuasa, jangan berkata kotor dna jangan berkata kasar, jika seseorang mencacinya atau menyerangnya maka hendaklah dia mengatakan: AKU INI BERPUASA ( HR Bukhari) 

11 LAILATUL QADAR 
"Carilah Lailatul Qadar pada malam 10 malam terakhir iaitu malam 21 atau 23 atau 30, maka yang bertepatan bangun solat malam kerana iman dan mengharap pahala akan   diampunkan dosa-dosa yang telah lalu dan akan datang. (Hadith sahih Riwayat Atthabarani) 

12.. KELEBIHAN BERSEDEKAH DI BULAN RAMADHAN 

Nabi s.a.w bersabda maksudnya: 

"barangsiapa memberi makan kepada orang berbuka puasa maka dia memperoleh pahala orang berkenaan,dengan tidak mengurangi pahala orang yang berpuasa ( penerima makanan) dengan sedikitpun. ( HR Tirmidzi). 

13. KELEBIHAN PUASA SUNAT SYAWAL 

Nabi s.a.w bersabda maksudnya: 

"Sesiapa berpuasa Ramadhan, kemudian diiringi dengan puasa sunat enam hari dalam bulan Syawal ganjarannya adalah seperti puasa selama setahun. (Riwayat Muslim). 

14. KELEBIHAN HARI RAYA 

" Sesiapa yang bangun pada ke dua-dua malam Raya ( Idul Fitri dan Idul Adha) dengan ikhlas kerana Allah,maka tidak akan mati hatinya apda saat hati semua orang telah mati. ( HR Ibnu Majah dari ibnu Umamah). 


Sekian, catatan perkongsian untuk hari ini. 

Review Novel Suamiku Tak Romantik Tapi Autistik


Apa pendapat anda yang telah membaca novel ini? 

Sejujurnya saya langkau ..baca...langkau...baca...langkau...baca sedar dah sampai ke muka surat terakhir.

Bukanlah tak best sangat-sangat cuma tak menepati selera saya .

Mungkin orang lain suka novel ni.

Mulanya saya betul-betul menghayati watak mamat autistik yang bernama Boboy ni..tapi lama-lama macam keliru pulak saya jadinya bila dia tipu-tipu je jadi autistik.

Apa pun ada jugak part-part yang menghiburkan.

Cuma itu lah, saya banyak langkau mukasurat.

p/s: terbayang muka Yus Rajalawak pulak bila sampai part mamat autistik ni..ishh tak baiklah saya.

uncleseekers.blogspot.com

2, 3 hari ni hangat betul dengan cerita Uncle Seeker ditahan polis. Nadhirah yang terdengar berita tu kat radio dalam kereta time saya sedang mengunci pagar, terus suruh saya berjanji untuk bukakan blog Uncle Seekers malam nanti. Malang la kalau berangan nak buka blog time Umar belum tidur, sudahnya berhari-hari berlalu hanya awal pagi ni baru sempat saya membuka blog Uncle Seekers.

Nadhirah bayangkan mesti banyak cerita hantu di dalam blog tu , sebab tu la ditahan polis. he he sabar je la kakak ni.

Saya sebenarnya dah lama gila tak terjah ke sini, bertahun dah kot gamaknya. Entrynya tak begitu menarik hati saya , mungkin tak sesuai dengan jiwa.

Tapi berita penahanan beliau membuatkan saya tergerak untuk menerjah blog beliau, nak tengok apa isi entrynya. 

Ok dah baca beberapa entry beliau yang sungguh banyak itu...no komen sebab memang tak tau nak komen apa pun,semuanya di luar bidang dan di luar pengetahuan am saya yang amat sedikit ini.

Nasihat kepada diri saya , menulis dengan penuh berhemah. Tiada nasihat untuk Uncle Seekers sebab dia memang tak akan datang ke blog ini pun hi hi.


Hari Sukan Tadika Naluri Kreatif 2012 dan Pertandingan Taekwando

Sabtu lepas, bertempat di Taman Layang-Layang , Kepong , tempat yang agak biasa buat kami kerana tak jauh sangat dari rumah.

Tahun lepas ada ke patut dibuatnya hari sukan ni nun jauh di Putrajaya..kesannya kurang sambutan daripada ibu bapa. Namun begitu, saya dan keluarga tetap hadir, jauh namun tetap ada keistimewaan kerana dapat melawat muziu, di Putrajaya.

Hari Sukan kali ni nampaknya lebih meriah, mungkin tempat yang bersesuaian.Agak tak best bila tarikh hari sukan Umar bertembung dengan hari pertandingan taekwando Nadhirah.

Jadi, kami suami isteri terpaksa berpecah dua...sorang menemani Nadhirah dan sorang pastinya menemani Umar.

Kami sama-sama keluar dari rumah pada waktu yang sama. Abah dan Nadhirah menuju ke stadium di Jalan Hang Jebat, KL manakala saya keluar awal untuk menjemput makcik yang akan ikut sekali menjadi penonton acara sukan tadika Umar.

Kami sampai awal ..hanya ada guru tadika yang sedang menyiapkan susun atur kerusi meja...makanan dah ada. 

Sementara menunggu ketibaan para ibubapa dan anak-anak , kami dijemput makan. 

( Saya selalunya jarang teringat untuk mengambil gambar jadi tak ada lah gambar makanan , lagi pun segan sebenarnya kalaupun teringat)

Acara bermula sekitar jam 9 pagi, terlewat 30 minit daripada jadual asal.

Umar tak menang satu acara pun, dia ni lebih kepada nak berseronok je, berbanding dengan si kakak, kalau masuk apa-apa pertandingan, target nak menang aja walaupun tak menang. Mungkin itu perbezaan antara lelaki dan perempuan.


Umar masuk 3 acara - berlari dalam guni, berjalan dengan sebelah kaki terikat pada kaki kawan, pecahkan belon.

Hanya ni je gambar-gambar yang saya snap,selebihnya saya rakam video kerana bos kat rumah tak ikut jadi amat penting untuk membuat rakaman video untuk tontonan abah dan si kakak.

Sedang berkumpul di bawah khemah pelajar sebelum memulakan acara

Tersenyum meleret -leret

Ketua perbarisan untuk Rumah Biru


Semua pelajar dapat pingat, tak kira menang atau kalah, penghargaan atas keberanian mereka untuk bertanding

Menunjukkan pingat yang dimenangi kepada UCU

UCU buat-buat pandang pingat la pulak, malu la tu nak tengok kamera! Tengok Umar tu, senyum je depan kamera.

Tahniah Umar! Kalah Menang itu tak penting , yang penting adalah semangat kesukanan dan keseronokan bersama kawan-kawan dan guru-guru serta ibubapa yang hadir.


Manakala untuk Pertandingan Taekwando, Nadhirah mendapat tempat ke 3 dan membawa pulang pingat Gangsa serta mendapat talipinggang kuning 2. Tahniah juga untuk kakak, sangat merasa terharu melihat video Nadhirah dan lawannya di atas pentas. Tak sangka rasanya itu anak saya . Alhamdulillah, walaupun Nadhirah pastinya inginkan pingat emas tetapi mungkin tempoh dia menyertai taekwando baru je 6 bulan pastinya memerlukan lebih banyak latihan dan kemahiran untuk melayakkan beliau mendapat pingat emas.

*** gambar Nadhirah ketika pertandingan tak ada semuanya dalam bentuk video.

Ketika hari pertama menyertai Taekwando pada Jan lalu


Awalnya dia datang bulan|Pengalaman Baru Ibu dan Anak

Nadhirah dah mula datang bulan , mulanya sekadar sakit perut lain macam je, katanya. ...lepas tu ada kesan setitis darah..lepas tu langsung tak ada..saya ni agak keliru serta gementar melalui pengalaman sebegini walhalnya datang bulan tu bukan perkara asing untuk saya.

Saya tak pasti ada tak ibu-ibu lain seperti saya atau lebih bersedia menerima perkhabaran begini daripada anak mereka. Saya terasa seperti terlalu awal untuk Nadhirah datang bulan tetapi benda ni bukanlah kuasa kita untuk menentukannya.

Pasti ada kebaikan dan hikmah yang tersembunyi. Dalam usia 9 tahun, seperti masih mentah untuk menerima khabar diri telah menjadi anak dara yang pastinya banyak perkara perlu diambil kira terutama tentang solat dan aurat.



Bukan itu saja, tingkah laku pun perlu dijaga..pendek kata, saya ni rasa macam seram sejuk memikirkannya. 

Tau ajalah, usia 9 tahun tu masih lagi mesra dengan perangai kebudak-budakkan...selalu diingatkan tentang sopan santun kala duduk baring. Kadang-kadang tak semenggah betul kalau kita tak tegur.

Nampaknya lepas ni saya kena banyakkan lagi membuat persediaan sebagai seorang ibu yang terbaik untuk Nadhirah, kena bersedia bila dirujuk tentang perkara-perkara sulit..aduhhh masih teringat dia bertanyakan tentang hubungan intim antara suami isteri baru-baru ni..terkelu lidah saya, soalan yang selama 39 tahun usia saya tak pernah sekali pun saya utarakan pada mak saya.

Sungguh mencabar peranan ibu masa kini. Memang ibu-ibu kini perlu berlari seiring dengan kecanggihan teknologi, kalau tidak kena potong dengan anak , nampaknya.

Apapun, saya amat mengalukan sebarang nasihat, pengalaman untuk dikongsi tentang keibubapaan di blog ini.

Terima kasih ye!