Novel Bicara Hati VS Drama Bersiri Bicara Hati

Sekarang ni dah jadi satu trend pulak,adaptasi novel ke drama atau filem...pada saya, memang bagus kalau betul-betul ikut jalan cerita asal seperti novel tetapi kalau hanya sekadar 50-60% je ikut novel, pastinya gagal memenuhi jangkaan peminat novel.

Sekarang sedang bersiaran drama Gemersik Kalbu dan Bicara Hati...keduanya saya tidak menonton tetapi keduadua novel tersebut saya dah pernah baca lebih daripada sekali. Saya pernah siarkan sinopsis bagi drama Gemersik Kalbu...kali ni sinopsis untuk Bicara Hati pulak.


Sinopsis Bicara Hati :
Dalam satu kemalangan kecil yang tidak disengajakan, Tengku Syahran dan Zahlia bertemu. Ketika itu, Tengku Syahran sedang buntu memikirkan cadangan emaknya ingin menjodohkan dia dengan Linda, seorang wanita yang tidak pernah dicintai.
Seminggu mengenali Zahlia, Tengku Syahran menyatakan hasratnya untuk memperisterikan Zahlia untuk mengelak dirinya dikahwinkan dengan Linda. Zahlia terkejut dengan permintaan Tengku Syahran. Tengku Syahran tidak dikenali dan tidak mungkin Zahlia boleh jatuh dengan pemuda itu.
Zahlia serba salah untuk menerima lamaran itu. Pelbagai cara dilakukan oleh Tengku Syahran untuk memenagi hati Zahlia. Akhirnya Zahlia bersetuju tetapi dengan syarat, iaitu hak – hak peribadi Zahlia tidak akan diganggu.
Setelah diijabkabul, Tengku Syahran mula berubah. Egonya terlalu tinggi dan dia tidak mengikut perjajian yang telah ditetapkan. Zahlia rasa tertipu. Tengku Syahran telah mengingkari. Kini timbul pelbagi konflik dalam rumah tangganya. Benarkah hakikat bahawa perkahwinan yang berdasarkan kontrak tidak dapat mengundang rasa cinta, kasih, sayang dan kerinduan?

Senarai Pelakon Bicara Hati
Tengke Syahran – Sharnaaz Ahmad
Zahlia – Cristina Suzanne Stockstill (Kris Cempaka)
Razif -Josiah Hogan
Linda – Marsha Londoh
Fatimah – Abby Nazri
Adli – Lash Mokhtar
Tg Badariah – Azizah Mahzan
Bapak Tg Syah – Zaidi Omar
Raja Khalidah (mak Zahlia) – Zarina Zainuddin
Faizal – Dazrin
Tg Hakimie – Syahriman
Tg Murni (anak Kimie) – Aqish
Pn Azizah – Mislina


**** Novel Bicara Hati memang best, boleh mengalirkan air mata pembaca, adakah drama ini pun sehebat novel?

Comments

  1. saya pernah baca novel Bicara Hati ni. Memang sedih sangat huhhu

    ReplyDelete
  2. aik...cover novel ni lain pulak ek...sye punye novel pmpn free hair....cite kat tv ngn novel,,ape2 pon novel jugak yg beshhh~~hehe

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Sesekali ..

Rindu seorang ibu