Bayaran bantuan persekolahan RM100 Disember ini


Bayaran bantuan sebanyak RM100 kepada setiap pelajar di negara ini seperti yang diumumkan pada pembentangan Belanjawan 2012, akan dibuat pada bulan Disember, kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin hari ini.


"Ini bermakna semua pelajar berhak untuk dapat jumlah itu tidak kira daripada kumpulan mana. Oleh kerana bajet ini untuk Januari tetapi Januari sekolah sudah bermula, kita minta ia dibayar pada bulan Disember kerana biasanya ibu bapa berbelanja bagi sesi persekolahan pada bulan itu,” katanya.


TPM yang juga Menteri Pelajaran berkata, bantuan ini adalah pemberian kerajaan bagi mengurangkan bebanan ibubapa terutamanya bagi ibubapa yang mempunyai ramai anak.



Buat permulaan, bayaran akan dibuat melalui pihak sekolah dan ibu bapa akan menerima secara tunai kerana sekolah mempunyai rekod anak-anak mereka yang bersekolah.

Pelajar yang layak adalah mereka yang belajar di sekolah-sekolah yang didaftarkan di bawah sistem Kementerian Pelajaran Malaysia dan bukan untuk sekolah-sekolah persendirian.


Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Sesekali ..

Rindu seorang ibu